برنامه نویسی یکی از بهترین مهارت ها برای یادگیری می باشد که در هر سنی می توان این حرفه را شروع کرد. طبیعی است که افرادی با تجربه بیشتر می توانند زودتر در این حوزه به نتیجه برسند و شغل مورد نظر خود را پیدا کنند. اما از چه سنی می توان برنامه نویسی را شروع کرد. واقعیت این است که کودکان می توانند از سن 8 سالگی برنامه نویسی کنند و آموزش های مختلفی برای برنامه نویسی برای کودکان وجود دارد که می توانید آنها را در اختیار کودکان قرار دهید تا حرفه برنامه نویسی را از سن پایین شروع کنند.

در این مطلب، 12 وب سایت را معرفی کرده ایم که به صورت رایگان، آموزش برنامه نویسی برای کودکان را ارائه کرده است. با استفاده از این سایت ها می توانید برنامه نویسی را به شکل سرگرم کننده به کودکان آموزش دهید و این بهترین کاری است که برای یادگیری در این دوره، به کودکان پیشنهاد می شود.

وب سایت های رایگان برنامه نویسی برای کودکان

وب سایت های مبتدی مناسب سنین 8 الی 10 سال

1. بلوکی (Blockly)

  • سن: 8+
  • مجانی

Blockly اصول برنامه نویسی را آموزش می دهد و جاوا اسکریپت را با استفاده از رویکرد برنامه نویسی مبتنی بر بلوک معرفی می کند. کار با این سیستم درست مثل انجام یک پازل است، با این تفاوت که تکه‌های کد را به هم وصل می‌کنید و در نهایت با هیچ قطعه گمشده‌ای مواجه نمی‌شوید. همچنین برای یادگیری جاوا اسکریپت، می توانید از دوره جاوا اسکریپت امیر رسولی استفاده کنید.

قطعات پازل روی صفحه ظاهر می شوند و هدف تکمیل “داستان” است که برنامه نرم افزار را با تکمیل می سازد. هر قطعه پازل نشان دهنده یک بلوک کد است که شبیه به یک پاراگراف در داستان می باشند. بچه ها می توانند قطعات پازل را بکشند و رها کنند تا دنباله ای از کد ایجاد کنند.

زمانی که فرزند شما میتواند بخواند، امکان استفاده از Blockly برای او فراهم است. با این حال، برخی از بازی‌ها شامل استفاده از تعداد درجه‌ها برای تعریف جهت حرکت یک شی و سایر مفاهیمی است که ممکن است برای بچه‌ های واقعاً کوچک با وجود استفاده از رویکرد گیمیفیکیشن و گرافیک ساده دشوار باشد.

وب سایت ها رایگان برنامه نویسی برای کودکان

به طور کلی، Blockly یکی از بهترین وب سایت های برنامه نویسی برای کودکانی است که هیچ تجربه ای در زمینه کد نویسی ندارند. هدف بلوکی این است که بچه ها را برای زبان های برنامه نویسی کامپیوتری مبتنی بر متن آماده کند.

2. CodeCombat

  • سن: 5-17
  • هزینه: رایگان برای سطوح اصلی. اشتراک ماهانه برای سطوح اضافی.

CodeCombat یک بازی برنامه نویسی برای کودکان است که کدنویسی پایتون و جاوا اسکریپت را با استفاده از برنامه نویسی مبتنی بر متن آموزش می دهد. بچه ها می توانند از طریق سطوح مختلف یک RPG (بازی نقش آفرینی) بازی کنند و در طول مسیر، کدنویسی در پایتون و جاوا اسکریپت را یاد می گیرند. این وب سایت برنامه نویسی برای کودکان و نوجوانان دارای گرافیک سرگرم کننده و توانایی ارتباط با سایر بازیکنان در جامعه است که برنامه نویسی را به یک کار تیمی تبدیل می کند.

بازیکنان از Dungeons of Kithgard بازدید می کنند که در آنجا قهرمان، Anya را با نوشتن کد هدایت می کنند. پس از اتمام موفقیت آمیز یک سطح، دانش آموزان به کارهای پیچیده تر و کدنویسی می روند. دنیاها و سطوح مختلفی برای کاوش وجود دارد تا کودکان را تشویق به ادامه برنامه نویسی و چالش های سخت تر کدنویسی کنند. برای مشاهده دوره آموزشی پایتون، کلیک کنید.

اگر معلم هستید، توسعه دهندگان CodeCombat حتی راهنمای دوره ها و ویکی ها را برای کلاس های درس شما ارائه می دهند. آنها همچنین قول می دهند که یک دوره آموزشی حاوی محتوای درسی یک ترم به برنامه درسی شما اضافه شود.

3. استنسیل (Stencyl)

  • سن: 6+
  • مجانی. اشتراک های سالیانه

Stencyl نرم افزار ساخت بازی است که به کاربران امکان می دهد بازی های آیفون، آیپد، اندروید، ویندوز، مک، لینوکس، HTML5 و فلش را بدون کد منتشر کنند. آنها از یک رابط گرافیکی مشابه Scratch استفاده می کنند، اما با عملکرد جدید و حتی بلوک های آماده برای استفاده بیشتر. بچه ها می توانند دنیاها و شخصیت های خود را بسازند و آنها را با جزئیات ویرایش کنند تا پیچیده تر شوند.

برنامه نویسی کودکان

این گرافیک برای بچه ها مناسب است و برای دانش آموزان پیشرفته، گزینه ای برای مشاهده و ویرایش کدهای متنی در بازی وجود دارد. Stencyl نیاز به دانلود و راه اندازی نرم افزار دارد، اما پشتیبانی یادگیری گسترده ای را در انجمن های خود ارائه می دهد و برای نسخه اولیه هزینه ای ندارد. Stencyl برای بچه هایی که از توسعه بازی و جزئیات در طراحی خوششان می آید، عالی است.

4. Code.org Studio

  • کد، وب سایت های برنامه نویسی برای کودکان
  • سن: 4-14
  • مجانی

Code.org یک سازمان غیرانتفاعی است که سالانه Hour of Code را سازماندهی می کند. علاوه بر ارائه برنامه درسی به مدارس، آنها همچنین میزبان یک وب سایت برنامه نویسی برای بچه ها با مجموعه ای از چهار دوره هستند که اصول علوم کامپیوتر را آموزش می دهند. در پایان هر دوره، دانش‌آموزان می‌توانند بازی‌ها یا داستان‌های تعاملی برای اشتراک‌گذاری آنلاین ایجاد کنند. فرزند شما میتواند بیش از 74 میلیون پروژه به نمایش گذاشته شده را ببیند و بخشی از آن باشد.

هر دوره از مجموعه ای از پازل ها، فیلم ها و فعالیت هایی تشکیل شده است که اصول پشت سر علوم کامپیوتر را آموزش می دهد. دوره 1 برای خوانندگان اولیه (سنین 4 تا 6 سال) ساخته شده است و اگر فرزند شما در حال خواندن ماهرانه باشد، می توان از آن صرف نظر کرد.

دوره های بعدی از یک قالب مبتنی بر بلوک برای فعالیت های برنامه نویسی استفاده می کنند، اما دانش آموزان می توانند کدهای مبتنی بر متن تولید شده را ببینند. در مجموع، این سری از چهار دوره، یک برنامه درسی را تشکیل می دهند که برای استفاده در کلاس سازماندهی شده است و با استانداردهای ISTE همسو است. بهتر از همه، هر یک از دوره ها آنها بدون هیچ هزینه ای در دسترس است.

5. خراش (Scratch)

  • سن: 8-16 سال
  • مجانی

Scratch پلتفرمی است که ما برای آموزش کدنویسی به دانش آموزان دبستانی از آن استفاده می کنیم، بنابراین واضح است که طیف بیشتری از کودکان، می توانند از این سیستم استفاده کنند. این یک وب سایت کدگذاری بلوک بدون هزینه برای کودکان است که توسط آزمایشگاه رسانه MIT توسعه یافته است. Scratch زبان برنامه نویسی خودش است و از بلوک های گرافیکی تشکیل شده است که به هم متصل می شوند.

علاوه بر این، Scratch دارای یک جامعه آنلاین بزرگ است که در آن کودکان می توانند برنامه ریزی کنند و رسانه های تعاملی مانند داستان، بازی و انیمیشن را با مردم از سراسر جهان به اشتراک بگذارند. پلتفرم اسکرچ مخصوصاً برای کودکان 8 تا 16 ساله طراحی شده است. کودکان کوچکتر نیز می توانند ScratchJr را امتحان کنند، نسخه ساده شده Scratch که برای سنین 5 تا 7 سال طراحی شده است.

ما از Scratch در برنامه درسی برنامه نویسی خود استفاده می کنیم زیرا این روشی عالی برای بچه های کوچکتر است تا مهارت های حل مسئله، ارتباط و استدلال خود را توسعه دهند. هیچ زبان برنامه نویسی واقعی را آموزش نمی دهد، اما پایه خوبی برای برنامه نویسی کامپیوتر و زبان های برنامه نویسی است.

وب سایت های متوسط مناسب کودکان سنین 11 تا 13 سال

6. App Inventor

  • سن: 13+
  • مجانی

App Inventor یک زبان بصری و مبتنی بر بلوک برای ساخت برنامه های اندروید است. این وب سایت برنامه نویسی برای کودکان دارای آموزش های ویدئویی و دوره های آموزشی در یک محیط است.

App Inventor که در اصل توسط گوگل ساخته شده، برنامه‌ریزی برنامه‌های اندروید را فقط با حرکت دادن اشیا در اطراف صفحه ممکن می‌سازد. این رویکرد شبیه برنامه نویسی مبتنی بر بلوک است. این دوره با راه‌اندازی App Inventor شروع می‌شود و به سمت ساخت برنامه‌های پیچیده‌تر اندرویدی به تدریج پیش می‌رود. دانش‌آموزان یاد می‌گیرند که چگونه اپلیکیشن‌های موبایل بسازند و با استفاده از App Inventor به اشتراک بگذارند. این آموزشی، آسان و سرگرم کننده است.

app inventor

MIT اکنون میزبان App Inventor به صورت آنلاین است، بنابراین، خوشبختانه برای ما، به صورت رایگان در دسترس می باشد. آموزش‌ها برای استفاده معلمان اصلاح شده و در یک دوره آموزشی که شامل درس‌های ویدیویی و متنی است، جمع‌آوری شده‌اند. App Inventor به‌جای اینکه بچه‌هایتان را از تلفن دور نگه دارید، به بچه‌ها کمک می‌کند تا داخل گوشی بروند.

7. کد مانستر (Code Monster)

  • سن: 13+
  • مجانی

Code Monster یک بازی تعاملی است که به کودکان و نوجوانان مکانی برای تمرین نوشتن جاوا اسکریپت می دهد. از لحظه ای که وارد سایت شوید، در حال کدنویسی خواهید بود. Code Monster فرض می کند که دانش آموز قبلاً مقداری جاوا اسکریپت را می داند و فقط به مکانی برای تمرین نحو و مفاهیمی که در حال یادگیری است نیاز دارد.

قالب این پلتفرم ساده است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که دستورالعمل های مانستر را در این وب سایت برنامه نویسی برای بچه ها دنبال کنید، اما در غیر این صورت کمک کمی وجود دارد. یک صفحه نحوه بازی، صفحه درباره و یک سوال متداول وجود دارد. پرسش‌های متداول دانش‌آموز را تشویق می‌کند تا آموزش‌ها و کتاب‌های درسی جاوا اسکریپت را در جاهای دیگر جستجو کند.

هدف Code Monster ارائه یک پلتفرم سرگرم کننده و همه جانبه برای تمرین، نه لزوماً یادگیری، نحو است.

8. آزمایشگاه بازی Kodu

  • سن: 10+
  • مجانی

Kodu Game Lab به بچه‌ها اجازه می‌دهد بازی‌های سه بعدی را برنامه‌ریزی کنند و در عین حال اصول اولیه کد نویسی را یاد بگیرند. این پلتفرم از برنامه نویسی مبتنی بر بلوک استفاده می کند و کد نوشته شده را به بلوک ها و تصاویر ساده می کند. بچه‌ها می‌توانند طیف گسترده‌ای از مهارت‌های کدنویسی از جمله متغیرها، شاخه‌ بندی، حلقه‌ها، دستکاری اعداد و رشته‌ها، چند شکلی و غیره را بیاموزند.

برنامه نویسی مخصوص کودکان

Kodu Game Lab بدون هزینه در رایانه های شخصی ویندوز و همچنین ایکس باکس در دسترس است، اما در حال حاضر برای مک و اندروید در دسترس نیست. مبتدیان و کودکان بدون تجربه قبلی می توانند به راحتی شروع به کار کنند. جهان های مختلفی را که دانش آموزان دیگر توسعه داده اند به همراه نکات و ترفندهایی برای کدنویسی اولین بازی سه بعدی خود ببینید.

وب سایت های برنامه نویسی کودکان مناسب سن 14 تا 18 سال

9. گلچ (Glitch)

  • سن: 13+
  • مجانی

Glitch یک ابزار ساده برای ایجاد برنامه های وب و یادگیری طراحی سایت برای کودکان است. آنها در حال تکامل و ساده سازی ابزارهای توسعه دهنده هستند و آن را برای بچه های بزرگتر و نوجوانانی که در حال یادگیری کدنویسی هستند ایده آل می کنند. کدنویسی در Glitch مانند کار با هم در Google Docs است – چند نفر می‌توانند همزمان روی یک پروژه کار کنند. هیچ راه‌اندازی وجود ندارد و می‌توانید در حین تایپ کردن، تغییرات را در وب مشاهده کنید. دانش‌آموزان می‌توانند از ابزارهای ساده و در عین حال قدرتمند برای یادگیری ساخت وب‌ سایت خود و ریمیکس پروژه‌ها از زبان‌ها و چارچوب‌های دنیای واقعی استفاده کنند.

بچه ها می توانند به طور مشترک روی پروژه ها یا در یک تیم کار کنند. بیان کردن خود با کد در Glitch آسان و سرگرم کننده است. نه تنها این، آنها جامعه ای از توسعه دهندگان در همه سطوح دارند که از آنها پشتیبانی می کنند. همچنین شما می توانید پکیج جامع طراحی سایت امیر رسولی را برای یادگیری طراحی سایت استفاده کنید.

دانش آموزان لازم نیست نگران سر و صدا کردن با سرورها و راه اندازی باشند. آنها اکنون می توانند کد استاندارد صنعتی را از ابتدا تا انتها ایجاد کنند.

10. Codecademy

  • سن: 13+
  • مجانی. (پلن پرو برای به اشتراک گذاری در دسترس است)

Codecademy مجموعه ای جامع از دوره های متنی در زمینه توسعه وب و زبان های برنامه نویسی مرتبط را ارائه می دهد. دانش‌آموزان می‌توانند زبانی را که می‌خواهند یاد بگیرند و با بازخورد فوری در مورد کدشان در پلتفرم، از طریق درس‌ها پیشرفت کنند.

کلاس‌های Codecademy با هدف آن‌هایی که علاقه‌ مند به تبدیل شدن به توسعه‌ دهندگان وب حرفه‌ای هستند، نحوه ساخت یک وب‌ سایت و تعداد زیادی از زبان‌های برنامه‌ نویسی مرتبط، از جمله HTML و CSS، Ruby on Rails، Python، JavaScript، jQuery، SQL، PHP و غیره را پوشش می‌دهند.

دسترسی عمومی به دوره های Codecademy رایگان است. حالت پرو و پولی، یک برنامه یادگیری شخصی، آزمون‌ها، پروژه‌ها و دسترسی به مشاوران زنده را اضافه می‌کند. برای بچه ها و نوجوانانی که رویای شغلی در برنامه نویسی دارند، پروژه نهایی در مسیر PRO پولی نحوه ساخت یک نمونه کار آنلاین حرفه ای را پوشش می دهد.

11. Codewars

  • Codewars، وب سایت برنامه نویسی برای کودکان
  • سن: 14+
  • مجانی

Codewars یک وب سایت برنامه نویسی برای کودکان و نوجوانانی است که رقابت را دوست دارند. در Codewars، مهارت‌های خود را با آموزش با دیگر کدنویسان بهبود می‌بخشید. کدنویس ها با تکمیل چالش های کدنویسی در CoffeeScript، JavaScript، Python، Ruby، Java، Clojure، Haskell یا C# (Csharp) به دنبال تسلط هستند.

در رویکردی مبتنی بر تمرین هنرهای رزمی ژاپنی کاتا، اولین قدم در Codewars انتخاب زبان و اثبات مهارت های خود است. کد نویس بر اساس این چالش اولیه رتبه بندی می شود و به آن چالش های بیشتر داده می شود. چالش ها به تدریج سخت تر می شوند. Coder برای هر چالشی که با موفقیت انجام می دهد، امتیاز Honor به دست می آورد.

codewars

هنگامی که یک چالش با موفقیت انجام شد، کدنویس به راه حل های کدنویس های دیگری که همان چالش را تکمیل کرده اند دسترسی دارد. با یادگیری رویکردهای افراد دیگر، کدگذار بینش جدیدی در مورد نحوه عملکرد کد به دست می آورد.

این یک رویکرد منحصر به فرد و سرگرم کننده برای یادگیری و تمرین مهارت های کدنویسی است. این به ویژه می تواند به کودکان و نوجوانانی که در تلاش برای تسلط بر زبان یا گسترش دانش خود در مورد زبان های تازه آموخته شده هستند کمک کند.

12. خان آکادمی (Khan Academy)

  • خان آکادمی، وب سایت برنامه نویسی برای کودکان
  • سن: 13+
  • مجانی

Khan Academy، محتوا و منابعی را که توسط متخصصان ایجاد شده است را برای دوره های آنلاین و تمرین رایگان ارائه می دهد. در برنامه نویسی کامپیوتر خان آکادمی کلاس هایی برای یادگیری جاوا اسکریپت، پردازش JS، HTML & CSS، HTML & JavaScript و SQL دارد.

هر یک از این درس ها مقدمه ای جامع با هدف ایجاد پایه ای برای مهارت های سطح حرفه ای ارائه می دهد. همچنین بخشی به نام “ملاقات با حرفه ای” وجود دارد که شامل مصاحبه با 11 برنامه نویس کامپیوتر از سراسر جهان است که در صنایع مختلف مشغول به کار هستند.

به طور معمول خان آکادمی، دوره های خود را از طریق ویدئو ارائه می کند، اما برای دوره های برنامه نویسی خود، از “گفتگو” استفاده می کنند که تعاملی تر از یک ویدیوی معمولی است. دانش‌آموز می‌تواند ویدیو را مکث کند و با کد فهرست‌ شده روی صفحه «بازی» کند. گفتگوها با چالش ها و پروژه های کدگذاری گام به گام دنبال می شوند. هر دو به عنوان تمرین کدنویسی طراحی شده اند. در نهایت، یک منطقه برنامه های اجتماعی (به عنوان مثال، انجمن آنلاین) وجود دارد که دانش آموزان می توانند پروژه ها را به اشتراک بگذارند، نظرات خود را بگذارند و سؤال بپرسند.

دوره‌های برنامه‌ نویسی کامپیوتر برای دانش‌ آموزان دبیرستانی و بزرگسالان مناسب‌ تر است، اما یک متخصص فناوری احتمالاً می‌تواند با برخی راهنمایی‌ها از طریق آنها کار کند.

نوشته برنامه نویسی برای کودکان اولین بار در امیر رسولی. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *