برنامه نویسی کامپیوتر اساسی ترین مهارت در فناوری اطلاعات است و دلایل مختلفی هم برای این موضوع وجود دارد. دانش برنامه نویسی هر نوآوری محاسباتی را که می بینیم تشکیل می دهد. بدون برنامه نویسی کامپیوتری، دنیایی که ما می شناسیم از کار می افتد.
تقریباً تمام ابزارها و مؤسسات مدرن، از جمله تجارت جهانی، مالی، سیستم‌های اطلاعاتی و غیره، بر روی سیستم‌های رایانه‌ای ساخته شده‌اند. شما ممکن است خلاقانه ترین ایده اپلیکیشن را در جهان داشته باشید، اما این ایده تنها زمانی شروع می شود که فردی دانش برنامه نویسی کامپیوتری را برای تحقق آن داشته باشد. اگر با برنامه نویسی کامپیوتر آشنایی ندارید، در این مطلب قرار است به سوالات رایج از جمله اینکه برنامه نویسی چیست؟ برنامه نویسی چه کاربری دارد؟ پاسخ دهیم.

برنامه نویسی کامپیوتر چیست؟

برنامه نویسی کامپیوتر چیست؟ برنامه نویسی کامپیوتری هنر نوشتن دستورالعمل برای کامپیوتر است. این دستورالعمل ها “برنامه” نامیده می شوند.
همانطور که برای افراد عادی، کامپیوتر ها “هوشمند” به نظر میرسند، اما در اصل کامپیوترها به تنهایی نمی توانند کاری انجام دهند. هر کاری که یک کامپیوتر انجام می دهد نتیجه برنامه هایی است که افراد برای حل مشکلات، رفع نیازها یا دستیابی به اهداف توسعه می دهند.

برنامه کامپیوتری چیست؟

یک برنامه دنباله ای از دستورات است. هر دستور باعث می شود کامپیوتر یک عمل خاص را انجام دهد. هر عمل در یک کامپیوتر مجموعه ای دقیق از سیگنال های الکتریکی است. هنگامی که یک برنامه کامپیوتری درست باشد و دستورات، کامپیوتر را وادار می کند آنچه را که برنامه نویس قصد دارد انجام دهد، کامپیوتر یک کار را با موفقیت انجام می دهد.
امروزه برنامه نویسان دستورالعمل های خود را با کد می نویسند که متنی است که با استفاده از قوانین یک زبان کامپیوتری خاص نوشته می شود. زبان های برنامه نویسی متعددی وجود دارد.

برنامه کامپیوتر چیست
برخی از بهترین ترین زبان های برنامه نویسی عبارتند از:

  • جاوا
  • جاوا اسکریپت
  • پایتون
  • C++/C
  • سی شارپ
  • CSS
  • HTML
  • SQL

بیشتر متخصصان حوزه برنامه نویسی کامپیوتر، در چند زبان برنامه نویسی تخصص دارند. اما درک زبان های برنامه نویسی در سطح بالا می تواند به متخصصان کمک کند تا اصول بسیاری از زبان های دیگر را بیاموزند.
هر زبان، با گرفتن دستورالعمل های یک برنامه نویس و ترجمه آنها به کد باینری، دنباله ای از دستورالعمل های “روشن” و “خاموش” (یا “0” و “1”) کار می کند. تفاوت‌هایی در جزئیات وجود دارد، مانند نحو، روش‌هایی که کامپیوتر زبان را ترجمه می‌کند و موارد دیگر.

کاربردهای برنامه نویسی کامپیوتری

زبان هایی که به عنوان یک زبان برنامه نویسی، یاد خواهید گرفت به کاری که می خواهید انجام دهید بستگی دارد. مثلا:

  • جاوا اسکریپت صفحات وب داینامیک را ایجاد می کند.
  • SQL پیام ها را به و از پایگاه های داده ارسال می کند.
  • C سیستم عامل هایی مانند ویندوز یا لینوکس را کد می کند.
  • پایتون برای یادگیری ماشین و الگوریتم های هوش مصنوعی محبوب است.

بسیاری از زبان ها کاربردهای متعددی دارند. برای مثال:
پایتون پردازش پیشرفته داده و ساختارهای داده را مدیریت می کند، اما برنامه نویسان از آن برای ایجاد برنامه های کاربردی وب نیز استفاده می کنند. اگر قصد شروع پایتون را دارید، دوره آموزش برنامه نویسی پایتون، می توانید برای یادگیری این زبان برنامه نویسی، بسیار مناسب باشد.
جاوا، زبانی متفاوت از جاوا اسکریپت، سیستم عامل اندروید و همچنین بسیاری از برنامه های نرم افزاری تجاری را کد می کند.

وظیفه برنامه نویسان چیست؟

برنامه نویسان حرفه ای کامپیوتر بیشتر روز خود را صرف انجام یکی از چهار کار زیر می کنند:

  1. ایجاد کد جدید برای یک برنامه
  2. ایجاد کدهای موجود برای ایجاد عملکرد جدید در یک برنامه
  3. قبل از انتشار یک محصول، کد شخص دیگری را آزمایش کنید.
  4. اشکال زدایی کد برای دستیابی به عملکرد دلخواه.

هدف نهایی ایجاد یک برنامه کاربردی، صفحه وب یا قطعه ای از نرم افزار کامپیوتری است. اگر مشکلی پیش بیاید، برنامه نویس خطا («اشکالات») را جستجو می کند و راه حل مناسب را پیدا می کند.

کاربرد برنامه نویسی

مقایسه علوم کامپیوتر با برنامه نویسی کامپیوتر

یک سوال رایج این است: تفاوت بین علوم کامپیوتر و برنامه نویسی کامپیوتر چیست؟
برنامه نویسی کامپیوتری شامل ساختن برنامه هایی با کد است. برنامه نویسی یک مهارت فنی عملی است که شامل طراحی، ایجاد و اصلاح کد برای حل مشکلات، ساخت برنامه ها و موارد دیگر است.
علوم کامپیوتر یک رشته نظری است که ریاضیات و سیستم های کامپیوتری را در بر می گیرد. دانشمندان کامپیوتر به جای ساختن برنامه‌های کاربردی، مسائل انتزاعی بیشتری مانند الگوریتم‌ها (یافتن روش‌های سریع‌ تر محاسبه اعداد)، مسائل نموداری و غیره را حل می‌کنند. دانشمندان کامپیوتر همچنین برنامه ریزان و طراحانی هستند که سیستم ها و نرم افزارهای کامپیوتری را مطالعه می کنند. آن‌ها اغلب ایده‌هایی را برای چگونگی حل بهترین مشکلات با استفاده از رایانه‌هایی که برنامه‌ نویسان بعداً در کار خود پیاده‌ سازی می‌کنند، توسعه می‌دهند.
در یک مقایسه کوتاه می توان گفت: اگر برنامه نویسان سازنده برنامه های دیجیتال هستند، پس دانشمندان کامپیوتر معماران دیجیتال هستند. هر دو برای محصول نهایی ضروری هستند.

آیا برنامه نویسان کامپیوتر همان توسعه دهندگان نرم افزار هستند؟

توسعه‌ دهندگان نرم‌ افزار را می‌توان برنامه‌ نویس‌های رایانه‌ای در نظر گرفت. آنها بیشتر از یک کد، به نرم افزارها و برنامه ها از منظر سطح بالا نگاه می کنند و عناصر فنی را طراحی می کنند که با هم کار می کنند تا به نتیجه نهایی دست یابند.
یک برنامه نویس کامپیوتر ممکن است یک کار را خودکار کند و یک اسکریپت ساده بنویسد و از آن در برنامه خود استفاده کند. با این حال، یک توسعه‌ دهنده نرم‌ افزار مسئول ایجاد یک برنامه کامل است. این فرد باید ویژگی‌های خاصی را بر اساس نیازهای کاربر انتخاب و پیاده‌ سازی کنند و مدل‌ هایی ایجاد کنند که تعیین کند برنامه به چه کدی نیاز دارد. توسعه‌ دهندگان نرم‌افزار باید سؤالات طراحی پیچیده‌ تری مانند استفاده از برنامه‌ نویسی شی گرا، «برنامه‌ نویسی کاربردی» را در نظر بگیرند.
همه برنامه نویسان کامپیوتر توسعه دهندگان نرم افزار نیستند، اما اکثر توسعه دهندگان نرم افزار مهارت های برنامه نویسی دارند.

مزایای دانش برنامه نویسی کامپیوتر

در سال 2019، بیش از دو میلیارد رایانه در سراسر جهان وجود داشت. تا زمانی که کامپیوترها کار می کنند، برنامه نویسان مورد تقاضا خواهند بود.

فرصت های شغلی

اداره آمار کار ایالات متحده (BLS) پیش بینی می کند تا سال 2030 هر سال 9700 فرصت شغلی جدید در برنامه نویسی رایانه ایجاد شود. مشاغل برنامه نویسی میانگین دستمزد 89190 دلار در سال را دریافت می کنند که بیش از دو برابر میانگین ملی است.
در زمان نگارش این مقاله، تقریباً 10000 شغل برنامه نویسی کامپیوتری باز در Indeed وجود دارد. موقعیت ها در سراسر کشور در دسترس هستند و نزدیک به 1000 مورد این موقعیت های شغلی به صراحت به عنوان کار از راه دور برچسب گذاری شده اند.

کارآفرینی

از آنجایی که برنامه نویسی بخشی از هر نوآوری کامپیوتری است، برنامه نویسی کامپیوتری مهارت عالی برای کارآفرینان مشتاق فناوری است. با داشتن سابقه برنامه نویسی کامپیوتر می توانید:

  • توسعه و بازاریابی یک برنامه
  • یک آژانس توسعه اپلیکیشن راه اندازی کنید.
  • یک محصول Software-as-a-Service (یک نرم افزار مبتنی بر اشتراک مانند MailChimp یا Hulu) ایجاد کنید.
  • آموزش برنامه نویسی آنلاین بدهید
  • ایجاد بازی های ویدئویی یا طراحی بازی و توسعه بازی.

اینها تنها تعدادی از گزینه های کسب و کار در دسترس برنامه نویسان باهوش هستند. اگر یک ایده فنی دارید، تنها چیزی که نیاز دارید مهارت های لازم برای راه اندازی آن است.

مزایای دانش برنامه نویسی

گزینه های شغلی سودآور

برنامه نویسی کامپیوتر یک مهارت عالی است که درها را به سایر مشاغل فنی باز می کند، از جمله:

  • مهندسی نرم افزار و توسعه (110140 دلار در سال)
  • علم داده (126830 دلار در سال)
  • امنیت سایبری (103590 دلار در سال)
  • مدیریت پایگاه داده (98860 دلار در سال)

آموزش برنامه نویسی کامپیوتر یک پیش زمینه قوی برای هر یک از این زمینه ها است. حتی اگر مطمئن نیستید که به کدام سمت بروید، با برنامه نویسی شروع کنید و در زمان مناسب از آن استفاده کنید. در این بین اگر به دنبال یک زبان برنامه نویسی پردرآمد هستید، پیشنهاد می کنیم تا دوره جاوا اسکریپت را حتما در نظر داشته باشید و یادگیری این زبان را شروع کنید.

شروع برنامه نویسی

شروع به یادگیری برنامه نویسی کنید
برای سال ها، اکثر برنامه نویسان با مدرک لیسانس وارد بازار کار شدند. امروزه راه‌ های بیشتری برای ورود وجود دارد، شما می توانید مدارک دانشگاهی برای این رشته دریافت کنید و یا به صورت خودآموز، برنامه نویسی را انجام دهید.
اگر می‌خواهید برنامه‌ نویسی را بدون الزامات آموزشی عمومی یا دروس انتخابی مطالعه کنید، برنامه‌های کدنویسی به سبک بوت کمپ را در نظر بگیرید. این گزینه های متمرکز به شما امکان می دهد بسته به برنامه و اهداف حرفه ای خود به صورت پاره وقت یا تمام وقت مطالعه کنید. اگر قصد شروع برنامه نویسی را دارید و نمی توانید زبان مورد نظر خود را انتخاب کنید، مطالعه مطلب “بهترین زبان های برنامه نویسی” برای شما خالی از لطف نیست.
منبع مطلب

نوشته برنامه نویسی چیست و چه کاربردی دارد اولین بار در استادیار. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *