گوشی های موبایل، در اصل کامپیوتر هایی با ابعاد نسبتا کوچک هستند که می توانید بسیاری از فعالیت هایی که با استفاده از یک کامپیوتر انجام می دهید را با استفاده از گوشی های موبایل انجام دهید. با توجه به این موضوع اگر قصد برنامه نویسی با گوشی را داشته باشید، باید بگوییم که این کار کاملا شدنی است و می توانید با گوشی موبایل برنامه نویسی را انجام دهید.

البته باید در نظر داشته باشید که یافتن منابع مناسب برای آموزش برنامه نویسی در موبایل، کمی سخت است. البته کد نویسی در موبایل، کار حرفه ای نیست و افراد حرفه ای معمولا از سیستم های کامپیوتری برای برنامه نویسی استفاده می کنند. اگر قصد شروع برنامه نویسی را دارید، گوشی موبایل می تواند برای شما مناسب باشد، اما در نظر داشته باشید که برای برنامه نویسی سطح پیشرفته حتما نیاز به لپ تاپ یا کامپیوتر خواهید داشت که بتوانید به صورت حرفه ای کد نویسی را انجام دهید.

در اینجا تمام ابزار هایی که برای برنامه نویسی با گوشی نیاز دارید را برای شما آورده ایم. با استفاده از این ابزار ها می توانید به خوبی در گوشی موبایل، برنامه نویسی کنید و برنامه های ساخته شده را اجرا کنید.

ابزار های مورد نیاز برای برنامه نویسی با گوش

1. ویرایشگر متن

برای کد نویسی با گوشی هوشمند خود، اولین چیزی که نیاز دارید یک ویرایشگر کد است. در اصل، یک ویرایشگر به شما امکان می دهد فایل های متنی نوشته شده در زبان های برنامه نویسی مختلف را ایجاد و ویرایش کنید. به عبارت دیگر، اینجا جایی است که شما کد خود را می نویسید.

مانند یک ویرایشگر دسکتاپ، ویرایشگر اندروید نیز باید به راحتی قابل پیمایش باشد، با تغییر اندازه فونت، طرح‌های رنگی و غیره قابل تنظیم باشد و ویژگی‌های کات کردن، کپی و پیست ساده را ارائه دهد. توانایی مدیریت متن کدگذاری شده UTF-8 و نحو برجسته نیز عناصری هستند که ممکن است در ویرایشگر خود آن را نیاز داشته باشید.

Play Store دارای تعداد زیادی از ویرایشگرهای کد است، اما اگر در برنامه نویسی روی گوشی خود تازه کار هستید، ترجیحاً به صورت رایگان، دنبال محبوب ترین برنامه ای که می توانید دریافت کنید، بروید. اگر با Vim Touch برای رایانه شخصی آشنا هستید، نسخه اندرویدی آن وجود دارد و ویژگی های مفید آن به خوبی طراحی شده است تا ویرایش صفحه لمسی را بسیار قابل تحمل تر کند.

آموزش کد زنی در اندروید

من همچنین یک صفحه کلید کدنویسی بیشتر از صفحه کلیدی که با دستگاه شما ارائه می شود توصیه می کنم. یکی از بهترین ها Hacker’s Keyboard است که تایپ کاراکترهای خاص مانند براکت یا دونقطه را آسان‌تر می‌کند، زیرا معمولاً روی صفحه‌ کلید رایانه ظاهر می‌شوند.

آموزش برنامه نویسی در گوشی

2. فایل منیجر

اگر از یکی از علاقه مندان اندروید بپرسید که چرا این پلتفرم را به iOS ترجیح می دهند، احتمالاً می گویند به این دلیل است که اندروید دارای یک برنامه مدیریت فایل است که توانایی ایجاد پوشه ها و جابجایی فایل ها را دارد. با این حال، این برنامه ها معمولاً برای یک برنامه نویس بسیار محدود هستند، در درجه اول به این دلیل که تمام داده های تلفن شما را نشان نمی دهند.

از آنجایی که هر برنامه ای که می نویسید یا می سازید به عنوان یک فایل در دستگاه اندروید شما نمایش داده می شود، به یک فایل منیجر نیاز دارید که انعطاف پذیری برای یافتن و ویرایش فایل ها را به دلخواه شما بدهد. من OI File Manager را پیشنهاد می‌کنم، یک جایگزین رایگان و منبع باز برای اکسپلورر فایل اندروید، که به شما امکان می‌دهد فایل‌ها را به راحتی کپی، انتقال، تغییر نام داده و به اشتراک بگذارید.

آموزش برنامه نویسی با گوشی

3. یک VIEW-SOURCE Handler

اگر در حال توسعه یک برنامه مبتنی بر وب هستید، یک کنترل کننده View Source ضروری است. کاری که انجام می دهد این است که به شما امکان می دهد سورس کد خود را با تایپ آدرس URL در مرورگر باز کنید.

View Source Mobile به عنوان یک افزونه برای مرورگر هایی مانند Opera Mobile، Dolphin و Firefox در دسترس است. از طرف دیگر، می‌توانید برنامه‌ای به نام VT View Source دریافت کنید، یک مرورگر مستقل که همان قابلیت‌های افزونه را به همراه چند ویژگی اضافی ویژه توسعه‌ دهندگان ارائه می‌دهد.

برنامه نویسی با اندروید

4. یک وب سرور برای آزمایش برنامه های کاربردی وب

توسعه دهندگان وب سایت ها و برنامه های کاربردی مبتنی بر وب، به سرورهای وب برای ذخیره فایل هایی نیاز دارند که کاربر هدف از طریق اینترنت به آنها دسترسی داشته باشد. هنگامی که شخصی از سایت شما بازدید می کند یا از برنامه شما به صورت آنلاین استفاده می کند، مرورگر او با سرور وب شما ارتباط برقرار می کند و اطلاعاتی را مبادله می کند تا مشخص کند چه چیزی در صفحه بازدیدکننده نشان داده می شود. شما می توانید میزبانی های ارزان را از سرویس دهنده های مختلف دریافت کنید.

وب سرورهای محلی برای اهداف آزمایشی و مرحله‌ای نیز می‌توانند به راحتی با XAMPP و WAMP ساخته شوند که از محبوب‌ترین بسته‌های وب سرور برای رایانه شخصی هستند، اما می‌توانید همین ویژگی‌ها را در اندروید نیز دریافت کنید. بهترین برنامه برای این کار، Palapa Web Server است که به شما MySQL، PHP و Lighttpd از پیش پیکربندی شده را در یک بسته رایگان می دهد. مشخصات برای رسیدگی به آن Palapa حتی به شما امکان می دهد فایل های پیکربندی سرور را مستقیماً در خود برنامه ویرایش کنید.

5. موارد اضافی

اگرچه موارد فوق ابزارهای اصلی هستند که برای انجام توسعه وب در دستگاه Android خود به آن نیاز دارید. برنامه های دیگری نیز وجود دارد که می توانید برای گسترش اکسپلویت های خود استفاده کنید، به خصوص اگر دستگاه خود را روت کرده باشید.

برنامه نویسی با گوشی اندروید

به عنوان مثال، اگر قصد دارید یک برنامه نویس فعال گوشی های هوشمند باشید، ممکن است بخواهید به طور دستی مجوزهایی را به برنامه هایی که می توانند به امتیازات روت دسترسی داشته باشند اعطا و لغو کنید. برای این منظور، SuperSU یک ابزار عالی برای کنترل یک گوشی هوشمند روت شده است.

علاوه بر این، گوشی هوشمند اندرویدی شما واقعاً یک رایانه بدون کامند لاین نیست و در حالی که شبیه ساز ترمینال اندروید برخی از ابزارها را به تنهایی ارائه می دهد، BusyBox Free را نصب کنید، که ویژگی های گنو/لینوکس بیشتری را به شبیه ساز ترمینال شما اضافه می کند.

برنامه نویسی با موبایل

در نهایت، اگر حریم خصوصی و امنیت در اولویت هستند، Orbot و ChatSecure از جمله برنامه‌هایی هستند که نمی‌خواهید از دست بدهید. Orbot اساساً Tor برای اندروید است، در حالی که ChatSecure یک کانال رمزگذاری شده برای چت بدون ضبط (OTR) ارائه می دهد.

برنامه نویسی با گوشی موبایل

جمع بندی

به طور کلی اگر ابزار های بالا را بر روی گوشی اندرویدی خود نصب کنید، میتوانید برنامه نویسی با گوشی را به راحتی انجام دهید. البته که ممکن است در برخی از موارد محدودیت هایی هم برای شما وجود داشته باشد. پیشنهاد می کنیم تا به صورت بلند مدت، اگر قصد برنامه نویسی حرفه ای را دارید، آموزش های برنامه نویسی سایت امیر رسولی را مشاهده کنید و بر روی یک لپ تاپ یا کامپیوتر نیز سرمایه گذاری کرده و کار خود را به صورت حرفه ای جلو ببرید.

آموزش های مرتبط:

آموزش GIT
دوره جامع طراحی سایت
دوره آموزش برنامه نویسی پایتون

نوشته برنامه نویسی با گوشی اولین بار در استادیار. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *