وب سایت چیست؟ آیا با مفهوم وب سایت و همچنین تفاوت‌های آن با وبلاگ آشنا هستید؟ در آموزش طراحی سایت اولین موضوع معرفی کردن وب سایت می‌باشد.

به وب سایت تارنما، وبگاه، تارگاه و سایت هم گفته می‌شود و شامل مجموعه‌ای از صفحات می‌باشد که حاوی محتواهای مختلف چند رسانه‌ای هستند. وب سایت‌ها یک دامنه اینترنتی و یا یک زیر دامنه اینترنتی دارند که به صورت مشترک می‌باشد. این دامنه به وسیله سرور وب منتشر می‌شود.

وب سایت ها بر روی شبکه محلی و شبکه اینترنت قرار می‌گیرند. در این مقاله وب سایت و نکات مهم در خصوص آن طی آموزش جامع طراحی سایت را بررسی می‌ کنیم.

همچنین بخوانید | آموزش فرانت سایت

آشنایی با وب سایت

گفتیم که وب سایت با مفاهیم دیگری مانند سایت، تارگاه، تارنما و وبگاه نیز شناخته می‌شود و شامل مجموعه‌ای از صفحات می‌باشد که دارای محتوای چند رسانه‌ای هستند و یک زیر دامنه یا دامنه اینترنتی مشترک دارند. این صفحات به وسیله سرور وب منتشر می‌شوند.

وب سایت‌ها بر روی شبکه محلی یا شبکه اینترنت قابل دسترسی هستند که طی آموزش طراحی سایت و یا آموزش برنامه نویسی وب به آن پرداخته می‌شود. سایت اصطلاحا به قسمتی از اینترنت می‌گویند که صفحه و یا تعدادی از صفحات داخل آن جای گرفته است و هر کدام از این صفحات به صورت جداگانه می‌تواند دارای اطلاعات و محتواهای مختلفی مانند فیلم، تصویر، متن، فایل‌های صوتی، انیمیشن و غیره باشد.

در دنیای وب نیز سایت‌ها دارای یک آدرس جداگانه هستند که این آدرس نیز از قسمت‌های مختلفی ساخته شده است. اسم وب سایت‌ها کاملاً منحصر به فرد می‌باشد که به آن دامین یا دامنه می‌گویند، یعنی هر سایت یک شماره شناسایی خاص و منحصر به فرد و یک دامنه دارد. به این ترتیب از دیگر صفحات متمایز می‌شود.

پس از هر دامین یا دامنه نیز آدرس وب سایت پسوندی دارد که با آن به تمام می‌شود. صفحات مختلف وب سایت معمولاً با html نوشته شده‌اند و در واقع html را می‌توان به عنوان سنگ بنای صفحات مختلف اینترنتی دانست که با استفاده کردن از پروتکلی مانند php امکان دسترسی به آنها وجود دارد و وظیفه مهم چنین پروتکلی گرفتن و در نهایت انتقال دادن اطلاعات از قسمت سرور سایت به مرورگرها می‌باشد.

همچنین بخوانید | آموزش جامع طراحی سایت

تفاوت وبلاگ و وب سایت

معمولاً در دنیای مجازی وبلاگ با وب سایت اشتباه گرفته می‌شود و افراد زیادی این دو اصطلاح را به جای یکدیگر به کار می‌برند، اما این اشتباه است. با وجودی که وبلاگ و وب سایت شباهت‌های زیادی با یکدیگر دارند، اما حوزه استفاده، نحوه مدیریت و چگونگی ساخت آنها تفاوت بسیار زیادی با هم داشته و نمی‌توان آنها را یکی دانست.

وبلاگ‌ها معمولاً رایگان هستند و هیچ گونه طراحی خاصی نیاز ندارند، یعنی ما جهت راه اندازی کردن یک وبلاگ به هیچ گونه دانش فنی خاصی نیاز نداریم. همچنین در آنها امکان اشتراک گذاری انواع فایل‌های تصویری، صوتی و آرشیو مطالب وجود دارد.

اما جهت راه‌اندازی یک وب سایت شما باید هزینه‌های زیادی پرداخت کنید که از آن جمله می‌توان به هاست، خرید دامنه، هزینه‌های طراحی و حتی دانش و مدیریت اشاره کرد.

علاوه بر آن وبلاگ‌ها معمولاً دارای کاربردهای شخصی و خصوصی می‌باشند و کاملاً با کاربرد وب سایت‌ها جداگانه و متفاوت هستند.

انواع وب سایت

معمولاً یک فرد می‌تواند در هر زمینه‌ای وب سایت به خصوص و جداگانه‌ای داشته باشد، چون وب سایت‌ها انعطاف پذیری بسیار خوب و بالایی دارند و کاربردهای آنها نیز کاملاً مختلف و متفاوت است. یعنی وب سایت‌ها می‌توانند به عنوان زمینه‌های مختلفی مانند شخصی، خبری، فروشگاهی، شرکتی، علمی، آموزشی و غیره فعال باشند.

که برای هر کدام از این موضوعات می‌توان وب سایت‌های متفاوت و با طراحی‌های خاص و منحصر به فرد را ایجاد کرد که شما طی آموزش طراحی سایت با آن مواجه خواهید شد.

از میان تمامی این وب سایت‌ها می‌توان به وب سایت بلاگ نیز اشاره کرد که جهت انتشار دادن انواع مقالات آموزشی، سیاسی، سرگرمی، پزشکی، عمومی، خبری و غیره کاربرد دارند و احتمالاً بارها با چنین صفحات بلاگی برخورد کرده و یا مقالات خودتان را در آنها انتشار داده باشید. وب سایت‌های آموزشی نیز دارای جنبه آموزشی می‌باشند.

نتیجه‌ گیری

در این مقاله وب سایت و ویژگی‌های آن را معرفی کردیم. وب سایت انواع مختلفی دارد و به صورت مجموعه‌ای از اطلاعات و اسناد می‌باشد که از طرح، قالب‌بندی و رنگ خاص و منحصر به فردی ایجاد شده‌اند. در سایت webitern.com بیشتر با وب سایت آشنا شوید.

نوشته وب سایت چیست؟ اولین بار در مجله وبیترن. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *