میکرو سرویس چیست؟ میکرو سرویس چه کارایی و کاربردی دارد؟ میکرو سرویس‌ها را می‌توان به عنوان برنامه‌های کوچک دانست که تیم توسعه دهنده می‌تواند آنها را به صورت کاملاً مستقل ایجاد کند. این سرویس‌ها به وسیله پیام رسان‌ها ارتباط ایجاد می‌کنند، به همین دلیل هیچ گونه وابستگی به زبان برنامه نویسی ندارند، یعنی توسعه دهنده می‌تواند از هر نوع زبان برنامه نویسی که تسلط دارد، برای ایجاد کردن آن استفاده کند. در واقع میکرو سرویس‌ها را می‌توان رویکردی جدید جهت توسعه دادن اپلیکیشن‌ها دانست. در این مقاله میکرو سرویس و مزایای استفاده از آن را بررسی می‌کنیم.

آشنایی با میکرو سرویس

آشنایی با میکرو سرویس

گفتیم که میکرو سرویس‌ها به عنوان نوعی توسعه دهنده اپلیکیشن هستند که در داخل آنها برنامه‌های کاربردی بسیار بزرگ از خدمات یا اجزای مدولار ساخته می‌شوند و به نوعی از آن جهت پیاده سازی کردن برخی از اپلیکیشن‌های پیچیده و بزرگ استفاده می‌کنند، به بیانی میکروسروس‌ها را می‌توان به عنوان نوعی سبک معماری دانست که می‌تواند برنامه‌ای کاربردی تک و واحد را به صورت یک مجموعه از خدمات بسیار کوچک توسعه دهد. در این نوع از معماری هر سرویس می تواند در فرایند خودش به اجرا در بیاید.

معمولا سرویس‌ها به وسیله پروتکل‌ها و همچنین از طریق پیام رسان‌ها با یکدیگر و یا مشتریان خود ارتباط برقرار می‌کنند، اما ما می‌توانیم میکرو سرویس را شیوه‌ای از معماری سرویس گرا معرفی کنیم که در آن ها برنامه مورد نظر به صورت یک مجموعه با سرویس‌های متفاوت کوچک به جای برنامه‌های کامل ایجاد می‌شود.

اهداف معماری میکرو سرویس

هدف معماری میکروسروس این است که کلیه تیم‌های توسعه دهنده بتوانند خدمات خودشان را به طور کاملاً مستقلی از دیگر توسعه دهندگان انجام دهند، به این ترتیب اتصال آزاد پیچیدگی‌ها و وابستگی‌های اطراف آن نیز کاهش می‌یابد، چون این توسعه دهندگان هیچگونه نیازی جهت اهمیت دادن به کاربران سرویس‌ها ندارند، چون تغییرات خودشان را هرگز بر روی کاربران سرویس ها اعمال نمی‌کنند. به این ترتیب برخی از الزامات ارتباطی در معماری میکرو سرویس کاهش می‌یابد. طراحی این رابط‌ها باید با ظرافت و دقت بالایی انجام شود و آنها را به صورت یک آی پی ای عمومی در نظر بگیریم، از جمله تکنیک‌هایی که در این نوع طراحی در نظر گرفته می‌شود، دارا بودن چندین نوع رابط یا چندین نسخه از این سرویس می باشد تا کاربر نتواند هیچگونه اختلالی در روند کدنویسی ایجاد کند.

نحوه عملکرد میکرو سرویس‌ها

نحوه عملکرد میکرو سرویس‌ها

مموری میکرو سرویس به این گونه است که در آن یک برنامه کاربردی می‌تواند به خدمات بسیار کوچکتر تقسیم شود که هر کدام از این سرویس‌ها به عنوان نوعی فرایند خاص و منحصر به فرد اجرا شده و پایگاه داده خودشان را به خوبی مدیریت می‌کنند. در واقع یک میکرو سرویس می‌تواند ثبت داده‌ها، هشدارها شناسایی یا احراز هویت کاربران، پشتیبانی کردن از رابط‌های کاربری و… را انجام دهند.

پارادایم میکروسرویس می‌تواند رویکرد کاملاً غیرمتمرکز را جهت ساختن نرم‌افزارها در اختیار تیم‌های توسعه‌گر قرار دهد، یعنی می‌توان هر سرویس را به صورت جداگانه بازسازی کرده و مجدداً مستقر کرده یا حتی می‌توان به طور مستقل آن را مدیریت کرد، مثلاً اگر برنامه‌ای نمی‌تواند به صورت درست گزارش تولید کند، در این حالت کارکنان فناوری اطلاعات مشکل به وجود آمده را در داخل یک سرویس ردیابی می‌کنند و سپس همان سرویس را بدون نیاز داشتن به سرویس‌ های دیگر ابتدا تست کرده و سپس راه اندازی می‌ کنند. در چنین مواقعی به جای اینکه یک تیم بزرگ بر روی پروژه یکپارچه و بزرگ فعالیت کند، تیم‌های کوچک‌تر ایجاد شده و خدمات را به وسیله ابزارهای مختلف و در چهارچوب‌های راحت‌تر توسعه می‌دهند. میکرو سرویس‌ها می‌توانند تکامل خوبی با دیگر ریز سرویس‌ها ایجاد کرده و نام‌های خاص و منحصر به فردی نیز داشته باشند، در حالی که به طور مداوم سازگار و در دسترس هستند، بدون هیچگونه بروز خطایی.

همچنین بخوانید | آموزش جامع طراحی سایت

مزایای استفاده از میکرو سرویس

مزیت‌های فراوان میکروسرویس موجب رواج استفاده از آن شده است، برخی از این سرویس‌ها به صورت برنامه‌های کوچک می‌باشند، بنابراین این امکان را برای توسعه دهنده فراهم می‌کنند تا بتواند به طور کاملاً مستقلی آن را ایجاد کند. این میکرو سرویس‌ها ارتباط شان را از طریق پیام رسان‌ها برقرار می‌کنند، بنابراین به زبان‌های برنامه نویسی هیچگونه وابستگی ندارند، یعنی یک توسعه دهنده می‌تواند جهت ایجاد آن از هر زبان برنامه نویسی که به آن تسلط دارد استفاده کند. مموری میکروسرویس کمک می‌کند تا کاربران سریع‌تر کار کنند، چون این کار با اشکالات و هزینه‌های کمتری همراه است.

معمولاً تیم‌های توسعه دهنده بر روی مسائل مختلف و برنامه‌های کوچک کار می‌کنند، به این ترتیب پروژه‌های قابل انجام نیز سبک‌تر خواهند بود، یعنی می‌توانند به دفعات بیشتری کار خودشان را تکرار کرده و ویژگی‌های جدید را در طول یک برنامه زمانبندی بسیار کوتاه بررسی کنند و در آن واحد به برطرف کردن اشکالات بپردازند که این موضوع موجب می‌شود تیم توسعه دهنده فرصت بیشتری جهت استفاده مجدد از کدها داشته باشد. اما به طور کلی موارد زیر را می‌توان جز مزیت‌ها و کاربردهای بسیار خوب میکروسرویس‌ها دانست:

  • ماژولار بودن

ماژولار بودن موجب می‌شود که دامنه‌های کاربردی درک آسان‌تری داشته باشند، توسعه پیدا کرده، مورد آزمایش قرار بگیرند و در نهایت نیز در برابر فرسایش انعطاف پذیرتر باشند. این ویژگی و مزیت معمولاً در مقایسه با برخی از پیچیدگی‌های موجود در معماری‌های یکپارچه موضوعی قابل بحث می‌باشد.

  • مقیاس پذیری

چون میکرو سرویس‌ها به صورت کاملاً مستقل پیاده‌سازی و سپس مستقر می‌شوند، به این معناست که در فرایندهای مستقلی نیز اجرا می‌شوند، بنابراین می‌توان بر روی آنها به طور مستقلی نظارت داشت. از طرفی میکرو سرویس‌ها می توانند موجب بهبود یافتن مقیاس پذیری معماری باشند.

  • ادغام کردن سیستم‌های قدیمی و ناهمگن

میکرو سرویس‌ها به صورت ابزارهای مناسبی جهت مدرن سازی برخی از نرم‌افزارهای یکپارچه هستند، به طوری که برنامه های مختلف می‌توانند قسمت‌هایی از نرم‌افزارهای خودشان را با این سرویس جایگزین کنند، فرایند نوسازی کردن نرم‌افزارها برای برنامه‌های قدیمی و کاربردی با استفاده کردن از یک رویکرد کاملاً افزایشی انجام‌پذیر می‌باشد.

مزایای استفاده از میکرو سرویس

مشکلات مرتبط با میکرو سرویس

مموری میکرو سرویس قطعاً معایبی نیز با خود دارد، به بیانی کلیه لایه‌های آن مانند کنترلر ویو و مدل در زیر یک پرچم و پلتفرم واحد قابل مدیریت است، بنابراین ارتباط بسیار تنگاتنگی با یکدیگر دارند، مثلاً شما نمی‌توانید به آسانی یک مدل اپلیکیشنی را که تحت نظارت میکرو سرویس است برداشته و آن را در داخل پروژه دیگری مورد استفاده قرار دهید. در این شیوه معماری یک هسته مرکزی خواهیم داشت که کلیه سرویس‌ها و کاربران از راه‌های مختلفی می‌توانند با آن ایجاد ارتباط کرده و آن را ببینند، گرچه این هسته خودش به صورت ماژولار یا بخش‌بندی شده می‌باشد، اما در واقع تمامی آنها زیر مجموعه یک پلتفرم واحد هستند و امکان جداسازی کردن این ماژول‌ها به هیچ وجه وجود ندارد، اگر همچنین امکانی به وجود بیاید در واقع کار بسیار دشواری می‌باشد.

گرچه در معماری میکرو سرویس کدها به صورت ماژولار می‌باشند و نسبت به گذشته کلیه فایل‌ها در داخل یک پوشه قرار گرفته و مفهومی به عنوان ماژول وجود نداشت، اما می‌توان گفت که شرایط به مراتب اسان‌تر و بهتر بود.

ماژول‌ها معمولاً برای کارکرد اصولی و صحیح خود به ماژول‌های دیگر نیاز دارند، به این ترتیب مشکلات استفاده از معماری میکرو سرویس را می‌توان به صورت زیر عنوان کرد:

از آنجایی که در میکروسرویس بیشتر از یک سورس کد اصلی وجود ندارد، بنابراین کلیه برنامه نویسان و کاربران باید بر روی همان یک سورس کد فعالیت کنند، مثلاً اگر کسی قصد داشته باشند تنها بر روی بخش مدیریت کاربران اعمال فعالیت کنند حتماً باید کل پروژه را در دست داشته، به پیکر بندی یک هاست لوکال بپردازند و سپس کار بر روی پروژه را شروع کنند.

یک تغییر بسیار کوچک در هر کدام از ماژول‌ها امکان دارد عملکرد ماژول‌های دیگر را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. سه لایه معماری میکرو سرویس به مرور زمان با یکدیگر ادغام پیدا کرده اند، به این ترتیب مشخص کردن مرز بین آنها کار دشواری خواهد بود. از طرفی کامپوننت‌ها را نمی‌توان به آسانی با معماری بهینه‌تر و جدیدتر جایگزین کرد، چون در چنین حالتی کل معماری دستخوش تغییر خواهد شد. تنوع در تکنولوژی از جمله تنوع در زبان برنامه نویسی، دیتابیس‌های مختلف و فریمورک‌ها و لایبرری های مختلفی هرگز وجود نخواهد داشت و اگر چنین وضعیتی پیش بیاید، ایجاد ارتباط بین آنها دشوار خواهد بود. وجود یک باگ در هر کدام از ماژول‌ها می‌تواند کل پروژه مورد نظر را تحت شعاع قرار دهد. در چنین حالتی است که سورس‌ها مطرح می‌شوند و مزیت‌های آن موجب می‌شود برخی از کمپانی‌های بزرگ به استفاده از آن ترغیب شوند.

در یک حالت کلی می‌توان میکرو سرویس را به عنوان نوعی روش جهت تقسیم بندی ‌نرم افزارها و اپلیکیشن‌ها به سرویس‌ها و بخش‌های کوچک، مستقل، سبک و قابل مدیریت کردن دانست، اینوگ نوع میکرو سرویس‌ها در واقع انعطاف پذیری بالایی دارند، به آسانی می‌توان یک ماژول یا سرویس را از پروژه‌ای برداشته و بدون هیچگونه پیکر بندی خاصی آن را در داخل پروژه دیگری مورد استفاده قرار داد. در معماری میکروسرویس می‌توان کامپوننت‌ها را به صورت سرویس‌های مستقل و جداگانه‌ای دانست که قابلیت دیپلوی را به صورت تکی دارند. نکته مهم دیگر در خصوص توانایی این نوع معماری، سایز ماژول‌های آن می‌باشد، یعنی در میکرو سرویس برخلاف دیگر معماری‌ها مانند soi شما ماژول‌های کوچکی را می‌بینید که قطعاً موجب می‌شوند مدیریت کردن آنها نیز آسان‌تر باشد.

نوشته میکرو سرویس چیست؟ اولین بار در مجله وبیترن. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *