صرف نظر از زبان برنامه نویسی که برای یادگیری انتخاب می کنید، مبانی برنامه نویسی و مبانی پایه در بین زبان ها مشابه هستند. برخی از این مفاهیم عبارتند از:
- اعلان متغیر
- سینتکس پایه
- نوع داده و ساختارها
- ساختارهای کنترل جریان (شرط و حلقه)
- برنامه نویسی تابعی
- برنامه نویسی شی گرا
- دیباگینگ
- IDE ها و محیط های کدگذاری
در قسمت بعدی این مطلب، به طور مختصر با این مفاهیم اولیه برنامه نویسی آشنا خواهید شد.
اعلام متغیر در برنامه نویسی
متغیرها، محفظه هایی برای ذخیره مقادیر داده، محل حافظه برای یک نوع داده هستند. متغیرها با استفاده از یک اعلان یا کلمه کلیدی ایجاد می شوند که در زبان ها متفاوت است. نام متغیرها معمولاً حروفی هستند، یعنی حاوی a-z و 0-9 هستند. آنها همچنین می توانند شامل کاراکترهای خاصی مانند آندرلاین یا علامت دلار باشند.
متغیرها می توانند مقادیری از هر نوع داده ای که توسط زبان برنامه نویسی پشتیبانی می شود را نگه دارند. این مقدار ممکن است در طول اجرای برنامه تغییر کند.
سینتکس پایه
هر زبان برنامه نویسی سینتکس خود را دارد و شما باید سینتکس زبانی که قصد یادگیری آن را دارید، کار کنید. برای مثال اگر قصد دارید دوره آموزش برنامه نویسی پایتون را مشاهده کنید، باید سینتکس زبان برنامه نویسی پایتون را آموزش ببینید.
سینتکس، به مجموعه قوانینی اشاره دارد که ساختار یک زبان را تعریف می کند. خواندن یا درک یک زبان برنامه نویسی بدون نحو آن تقریبا غیر ممکن است. به عنوان مثال، اجازه دهید متغیری به نام greet را اعلام کنیم و مقدار Hello World را به آن اختصاص دهیم:
نمونه کد در زبان پایتون
greet = “Hello World”;
نمونه کد در زبان C++
#include
using namespace std;
int main() {
// your code goes here
string greet;
greet = “Hello World”;
cout << greet;
return 0;
}
انواع داده ها و ساختارها
انواع داده به طبقه بندی داده ها اشاره دارد. رایج ترین انواع داده ها در مبانی برنامه نویسی عبارتند از:
- رشته
- بولین (درست یا نادرست)
- اعداد، که شامل اعداد صحیح (اعداد کامل از 1) و اعداد ممیز شناور (پایه اعشاری) است.
- کاراکترها (شامل حروف یا اعداد منفرد)
- آرایه ها (مجموعه ای از داده ها، معمولا از یک نوع داده)
ساختار داده مجموعه ای از مقادیر داده است. این ساختارها شامل عملیاتی هستند که می تواند روی آن داده اعمال شود. ساختارهای داده در برنامه نویسی کامپیوتر برای سازماندهی، مدیریت و ذخیره سازی سریع و کارآمد داده ها مهم هستند.
برخی از انواع متداول ساختار داده عبارتند از:
- پشته ها (Stacks)
- انبوه (Heaps)
- درختان (Trees)
- لیست های مرتبط (Linked lists)
- صف ها (Queues)
- آرایه ها (Arrays)
- جداول (Tables)
- نمودارها (Graphs)
ساختارهای کنترل جریان
ساختارهای کنترل جریان اجزای بنیادین برنامه های کامپیوتری هستند. این ساختار ها دستوراتی هستند که به یک برنامه اجازه می دهند «تصمیم بگیرد» یک جهت یا جهت دیگر را در پیش بگیرد.
سه نوع اساسی از ساختارهای کنترلی وجود دارد:
- دنباله دار
- انتخاب
- بار دیگر
ساختار های ترتیبی
اساسی ترین جریان کنترل، جریان کنترلی توالی است. شامل اجرای بیانیه های کد یکی پس از دیگری است. یک مثال دنیای واقعی، دستور پخت یک غذا می باشد.
انتخاب (شرطی)
پیش فرض اساسی کنترل جریان انتخاب، این است که کامپیوتر تصمیم می گیرد که چه اقدامی را بر اساس نتیجه یک آزمایش یا شرط برابر درست یا نادرست انجام دهد.
ساختار حلقه
حلقه یک ساختار برنامه نویسی است که اجازه می دهد تا یک بیانیه یا بلوک کد به طور مکرر اجرا شود تا زمانی که یک شرط مشخص، دیگر درست نباشد. (Boolean، درست یا نادرست را برمیگرداند). یکی از قدرتمندترین و اساسی ترین مبانی برنامه نویسی، حلقه ها هستند.
برنامه نویسی تابعی
توابع ظروفی هستند که مجموعه ای از ورودی ها را می گیرد و یک خروجی را برمیگرداند. لازم نیست که یک تابع یک مقدار را برگرداند. توابع خالص همیشه همان نتیجه را برای همان مجموعه ای از ورودی ها خواهد داد.
برنامه نویسی کاربردی یک روش سرراست برای ساخت نرم افزار است که شامل استفاده از توابع خالص است. این روش وقوع جهش داده ها یا عوارض جانبی را از بین می برد.
برنامه نویسی شی گرا
برنامه نویسی شی گرا (OOP) یک مفهوم برنامه نویسی است که حول محور ‘اشیاء’ و ‘روش ها’ می چرخد.
چهار اصل OOP وجود دارد:
- ارث
- پلی مورفیسم
- انتزاع
- کپسوله سازی
اشکال زدایی یا دیباگینگ
اشکال زدایی یک مهارت بسیار مهم است. این فرایند شامل تشخیص و از بین بردن خطاهای موجود و بالقوه، نقص، و یا ‘loopholes’ در کد می باشد که با بررسی ها، باید از بین برود.
IDEs و محیط های کدنویسی
IDE مخفف Integrated Development Environment، آنها برنامه نویسان برنامه های کاربردی هستند که برای نوشتن کد و سازماندهی گروه های متنی استفاده می کنند. بهره وری یک برنامه نویس را افزایش می دهد، و ویژگی هایی مانند تکمیل کد، تدوین کد، اشکال زدایی، برجسته سازی نحو و غیره را اضافه کرده است.
برخی از نمونه های رایج IDE عبارتند از:
- ویژوال استودیو کد
- IntelliJ ایده
- NetBeans
- Eclipse
همیشه به یاد داشته باشید برای نوشتن کدهای تمیز و خواندنی باید از ویرایشگر ها استفاده کنید.
نوشته مبانی برنامه نویسی چیست؟ اولین بار در استادیار. پدیدار شد.
بدون دیدگاه