اگر شما یک توسعه دهنده نرم افزار هستید، احتمالاً در مورد سیستم کنترل نسخه Git شنیده اید. گیت، این امکان را به کاربران می دهد تا به راحتی شاخه های مختلف را ادغام کنند و یک محیط ایزوله برای ایجاد تغییرات در کدشان فراهم سازند.

در این راهنما، توضیح خواهیم داد که Git چیست و بهترین کلاینت‌های Git GUI را برای سیستم‌های لینوکس، ویندوز و مک توصیه می‌کنیم.

Git چیست؟

Git یک سیستم کنترل نسخه منبع باز محبوب است. در ابتدا، برای پروژه های مشترک بین توسعه دهندگان طراحی شد. اکنون از Git برای ذخیره محتوا و کد در مخازن نیز استفاده می شود. این سیستم محیطی را فراهم می‌کند که می‌توان کد را با ویرایش‌ های ذخیره شده برای استفاده در آینده ردیابی کرد. مخازن در یک سرور راه دور ذخیره می شوند اما به صورت محلی در رایانه هر کاربر نیز ذخیره خواهند شد.

Git با استفاده از ابزارهای کامند لاین، قابل دسترسی و مدیریت است. با این حال، اگر در Git تازه کار هستید، می توانید با چیزی قابل کنترل تر شروع کنید. اینجاست که مشتریان رابط کاربری گرافیکی (GUI) وارد می‌شوند. این ابزارها تجسم جایگزینی را برای Git فراهم می‌کنند و مدیریت پایگاه کد شما را آسان می‌کنند. قبل از هر چیزی اگر هنوز تسلط کافی به گیت ندارید، توصیه می کنیم تا آموزش گیت را مشاهده کنید.

Git Clients برای لینوکس

جستجوی کلاینت‌ های Git GUI که روی لینوکس کار می‌کنند و انتخاب یکی از اینها که با اولویت‌های شما مطابقت دارد می‌تواند زمان‌بر باشد. برای آسان‌ تر کردن فرآیند، توصیه‌ های برتر خود را فهرست کرده‌ایم.

Git Clients برای لینوکس

1. QGit

QGit یک Git GUI رایگان برای لینوکس است که شاخه های مختلف را به صورت بصری نشان می دهد و به شما امکان می دهد محتوای پچ و تغییرات فایل را مشاهده کنید. این ابزار می تواند درخت های آرشیو، تاریخچه فایل ها، ویرایش ها و تفاوت ها را نمایش دهد.

همچنین می توانید فایل ها را با هم مقایسه کنید و محتوای اصلاح شده را با استفاده از QGit به صورت بصری تغییر دهید. همچنین می‌توان مجموعه‌های پچ را از commit‌ های انتخابی اعمال یا قالب‌ بندی کرد و commit‌ ها را بین دو نمونه QGit منتقل کرد. برای ایجاد وصله های جدید و اجرای دستورات رایج StGit از همان معنای commit های Git استفاده کنید. علاوه بر این، اسکریپت ها و توالی دستورات را می توان به یک اقدام سفارشی متصل کرد.

2. Gitg

استفاده از رابط کاربری Gitg ساده است. این می تواند مخازن Git موجود را که در رایانه شما ذخیره شده اند باز کرده و مشاهده کند. Gitg همچنین چندین ابزار کمکی برای مدیریت مخزن شما و انجام کار شما ارائه می دهد. شما می توانید نرم افزار را به صورت رایگان دانلود کرده و بر روی سیستم های لینوکس یا ویندوز 64 بیتی استفاده کنید.

Gitg شما را قادر می سازد تا عملیات روزمره Git را انجام دهید، commit ها را مرور کنید و فایل ها را پیش نمایش کنید. همچنین می توانید پیام های commit و همچنین commit های ردیابی نشده و بدون مرحله را از طریق نمای commit ببینید.

3. Git Force

Git Force یک ابزار فرانت اند بصری برای Git است که روی لینوکس و ویندوز اجرا می شود و دانلود آن، رایگان است. این نرم افزار برای مبتدیان بسیار عالی است زیرا رابط کاربری آن به دلیل قابلیت کشیدن و رها کردن آن ساده است. همچنین می توان از آن بدون نیاز به ابزار خط فرمان Git استفاده کرد.

شما می توانید چندین مخزن و شاخه Git ایجاد کنید و همه آنها را با استفاده از Git Force مدیریت کنید. این ابزار همچنین می تواند از مخازن مختلف راه دور پشتیبانی کند و به سرعت مخازن محلی را اسکن کند. Git Force در اولین رفرش کار شما را در یک مخزن Git انتخاب می کند.

Git Clients برای ویندوز

در مرحله بعد، بیایید در مورد کلاینت های Git GUI صحبت کنیم که به خوبی روی پلتفرم های ویندوز کار می کنند. ما توصیه های برتر خود را در زیر انتخاب کرده ایم:

Git Clients برای ویندوز

1. Sourcetree

Sourcetree یک کلاینت رایگان Git GUI است که هم در ویندوز و هم در مک کار می کند. استفاده از این ابزار ساده و در عین حال قدرتمند است و آن را برای کاربران مبتدی و حرفه ای عالی می کند. در عین حال، رابط کاربری تمیز و ظریف، ناوبری را بدون دردسر می کند.

این رابط کاربری گرافیکی غنی از ویژگی ها، به شما کمک می کند تا پروژه های Git را به طور موثر حفظ کنید. این برنامه از فایل‌های Git بزرگ پشتیبانی می‌کند و آنها را با نمودارهای انشعاب دقیق تجسم می‌کند، که دیدن پیشرفت پروژه‌های مختلف را برای شما و اعضای تیمتان آسان می‌کند.

تابع جستجوی commit محلی به شما امکان می دهد تغییرات، commit ها و شاخه های فایل را پیدا کنید. در همین حال، مدیر مخزن از راه دور به شما امکان می دهد مخازن راه دور را در Sourcetree جستجو و شبیه سازی کنید. همچنین می توانید با ابزار تعاملی rebase commit های واضح و تمیز دریافت کنید.

2. دسکتاپ GitHub

اگر مخزن راه دور شما در GitHub است، این ابزار مفیدترین خواهد بود. این نرم‌افزار در اصل توسعه‌ ای از گردش کار شما در GitHub است. شما می توانید با استفاده از حساب GitHub خود به سادگی وارد حساب کاربری خود شوید، روی مخازن خود کار کنید.

GitHub Desktop یک سرویس گیرنده Git GUI رایگان و منبع باز است. این دارای یک رابط بصری است که به شما امکان می دهد کد را بدون نیاز به تایپ دستورات مدیریت کنید. همچنین می توانید به راحتی مخازن محلی جدید بسازید یا اضافه کنید و عملیات Git را انجام دهید. ایجاد شاخه‌ها و جابه‌جایی بین شاخه‌های موجود مشکلی نیست، و ادغام کد با شاخه اصلی نیز نسبتاً ساده است. اگر تسلط کافی به گیت هاب ندارید، پیشنهاد می کنید تا آموزش گیت هاب را در این بخش از سایت مشاهده کنید.

3. TortoiseGit

این نرم افزار منبع باز و رایگان یک رابط پوسته ویندوز برای Git است. می توان آن را در یک محیط تجاری استفاده کرد و به نسخه شما توسعه داد. TortoiseGit همچنین با سایر ابزارهای توسعه و هر نوع فایلی سازگار است.

از وظایف معمولی مانند committing، ایجاد شاخه‌ها و برچسب‌ها و نمایش گزارش‌ها پشتیبانی می‌کند. این ابزار ساده است و دستورات مستقیماً از Windows Explorer قابل دسترسی هستند. دیالوگ ها توصیفی هستند و می توانید فایل ها را با کشیدن آنها جابجا کنید.

برخی از ابزارها، مانند TortoiseGitMerge، به حل تضادها کمک می کنند و به شما اجازه می دهند تغییرات ایجاد شده در فایل های خود را مشاهده کنید. دارای غلط‌گیر املا برای ثبت پیام‌ها و تکمیل خودکار کلمات کلیدی و مسیرها. همچنین به بیش از 30 زبان موجود است.

Git Clients برای مک

تعداد زیادی کلاینت رابط کاربری گرافیکی وجود دارد که روی مک نیز اجرا می شوند. ما تعدادی از بهترین انتخاب های خود را در این بخش فهرست می کنیم:

Git Clients برای مک

1. GitUp

GitUp یک کلاینت Git GUI است که مخصوص کاربران مک است. دانلود رایگان است، منبع باز است و با GitUpKit عرضه می شود. جعبه ابزاری که به شما امکان می دهد برنامه های Git بسازید. استفاده از آن آسان است و به شما امکان می دهد شاخه های خود را ببینید و به وضوح ادغام شود.

اگر در Git تازه کار هستید، GitUp یک محیط امن برای یادگیری و آزمایش ارائه می دهد. این رابط بدون درهم و برهمی است و دارای ویژگی Live Map است که به شما امکان می دهد پیشرفت پروژه خود را بدون تازه کردن ببینید. بعلاوه، ابزارهای Undo و Snapshot به شما امکان می دهند مراحل خود را تغییر داده و ثبت کنید.

سرعت یکی از بهترین فاکتورها در مورد GitUp با ویژگی های غنی است. نه تنها می‌تواند 40000 commit را در کمتر از یک ثانیه بارگیری کند، بلکه می‌توانید فوراً commit‌ها، شاخه‌ها و برچسب‌ها را در مخزن جستجو کنید.

2. Fork

Fork یک رابط کاربری گرافیکی بصری، سریع و مبتدی برای Git است. این یک لیست commit، تغییرات دایرکتوری کاری، یک نمای تفاوت کنار هم و یک نمای خلاصه مدیر مخزن را ارائه می دهد.

همچنین با اعلان‌های GitHub داخلی ارائه می‌شود که ردیابی تغییرات را راحت می‌کند. علاوه بر این، کاربران می‌توانند تضادهای ادغام را به صورت زنده ببینند و از راهنمای ادغام-تعارض و حل‌کننده تضاد ادغام برای رفع سریع استفاده کنند.

Fork همچنین دارای یک گراف Git جمع‌ شدنی است که به کاربران اجازه می‌دهد تا commit‌های ادغام را در فایل commit-graph گسترش دهند و جمع کنند.

می توانید نرم افزار را دانلود کرده و آن را به صورت رایگان امتحان کنید. پس از آن، یک بار هزینه 49.99 دلاری برای دستگاه های مک یا ویندوز برای شما هزینه خواهد داشت.

3. GitFinder

GitFinder یک سرویس گیرنده Git سریع و سبک برای مک با ادغام Finder است. این ابزار برای توسعه دهندگان نرم افزار تخصصی است و دارای ویژگی های جامع برای اکثر گردش های کاری Git است.

یکپارچه‌ سازی Finder به کاربران اجازه می‌دهد تا به سرعت اقدامات مختلف را انجام دهند، در حالی که سرزنش یا تفاوت فایل‌های انتخاب‌ شده در Finder را در پنجره‌ای جداگانه نشان می‌دهند. سایر ویژگی‌ها عبارتند از ادغام تداخل‌ها، تاریخچه فایل، مرورگر مخزن غنی و امکان اجرای هر فرمان با میانبر صفحه کلید.

می توانید GitFinder را به مدت 30 روز به صورت رایگان امتحان کنید. پس از آن، حدود 30 دلار برای هزینه مادام العمر برای هر دستگاه هزینه خواهد داشت.

کلاینت های کراس پلتفرم Git

اگر به دنبال کلاینت های Git هستید که همه کاره هستند و می توانند روی پلتفرم های لینوکس، ویندوز و مک اجرا شوند، به لیست زیر نگاهی بیندازید. (نصب گیت در ویندوز، مک، لینوکس)

1. GitKraken

GitKraken نه تنها قابل اعتماد، کارآمد، از نظر بصری جذاب و ساده برای استفاده است، بلکه عملیات Git را قابل درک و لذت بخش می کند. دارای یک ویژگی درگ اند دراپ با رابط بصری است که به کاربران اجازه می دهد تا به سرعت اقدامات اساسی را انجام دهند. علاوه بر این، می توانید به راحتی با یک کلیک اشتباهات را برطرف کنید.

کلاینت های کراس پلتفرم Git

این ابزار دارای یک ویرایشگر کد داخلی است که می توانید یک پروژه جدید را شروع کرده و فایل ها را مستقیماً در GitKraken ویرایش کنید. به‌علاوه، از آنجایی که می‌تواند در زمان واقعی با GitHub همگام‌سازی شود، به شما امکان می‌دهد وظایف را ردیابی کنید، آنها را در نمای تقویم سازماندهی کنید و اعضای تیم را ذکر کنید تا آنها را در مورد به‌روزرسانی‌ها مطلع کنید. همچنین GitKraken یکپارچه سازی Git با Jira را ارائه می دهد.

این نرم افزار برای استفاده غیر تجاری رایگان است. با این حال، برنامه های GitKraken Client و GitLens برای کسانی که به راه حل پیشرفته تری نیاز دارند، وجود دارد. قیمت ها از 4.95 دلار در ماه برای هر کاربر شروع می شود.

2. SmartGit

این کلاینت قدرتمند Git GUI دارای یک رابط هوشمند است که در پلتفرم های مختلف یکسان به نظر می رسد و کار می کند. این دارای یک ویژگی تک نمایش است که در آن می توانید فهرست دستورات خود را از طریق پنجره Log مشاهده کنید.

این ابزار به شما امکان می‌دهد فایل‌ها را در کنار هم مقایسه، ادغام و ویرایش کنید و با استفاده از Conflict Solver، تضادهای ادغام را حل کنید. SmartGit همچنین یک کلاینت SSH، یک عملکرد rebase بهبود یافته و Git-Flow را ارائه می دهد که به شما امکان می دهد شاخه ها را بدون ابزار اضافی پیکربندی کنید.

علاوه بر این، با پلتفرم های محبوب Git مانند GitHub و BitBucket ادغام می شود و درخواست های جمعی و بررسی کد را آسان تر می کند. دانلود نرم افزار رایگان است. برای استفاده تجاری، می توانید مجوز SmartGit را با قیمت حدود 109 دلار در سال خریداری کنید، یا با یک سال پشتیبانی، یک پرداخت 299 دلاری برای یک مجوز مادام العمر انجام دهید. از طرف دیگر، کاربران می توانند ماهانه با قیمت پایه 5.90 دلار مشترک شوند.

3. Git Cola

Git Cola یک کلاینت ساده و در عین حال قدرتمند Git است که با استفاده از پایتون توسعه یافته است و استفاده از آن رایگان است. این رابط از چندین ابزار تشکیل شده است که می توانید آنها را پنهان کرده و بر اساس نیازهای خود مرتب کنید. چهار صفحه رابط به شما این امکان را می دهد که جنبه های جداگانه پروژه خود را نیز مشاهده کنید. (آموزش زبان پایتون)

کلاینت های کراس پلتفرم گیت

همچنین دارای Git-Dag، یک تجسم کننده Dag برای commit ها و شاخه ها، و لیستی از میانبرهای صفحه کلید است که برای یک گردش کار کارآمد و سریع مفید هستند. علاوه بر این، Git Cola طرح‌ بندی کار شما را به خاطر می‌آورد و دفعه بعد که آن را راه‌اندازی می‌کنید، آن را به حالت قبلی باز می‌گرداند.

به غیر از پشتیبانی از تنظیمات رابط کاربری گرافیکی سفارشی، این ابزار گزینه‌های زبانی مختلفی دارد. از آنجایی که Git Cola منبع باز است، نگهداری و به روز رسانی آن نیز آسان است.

4. GitFiend

GitFiend یک کلاینت Git چند پلتفرمی است که استفاده از آن ساده و سریع است، به علاوه دانلود آن رایگان است. هدف این ابزار ارائه یک رابط کاربری روان برای کاربران برای مدیریت فایل های Git است.

GitFiend شما را قادر می‌سازد تا فوراً تازه‌سازی، واکشی، پوش کردن، پول، مرحله‌بندی و انجام هرگونه تغییر را انجام دهید. همچنین از ویژگی هایی مانند ذخیره سازی، انشعاب، برچسب گذاری و فیلتر کردن پشتیبانی می کند و حتی تاریخچه یک فایل خاص را نشان می دهد.

کاربران همچنین می‌توانند commit‌های بدون پوش را خنثی کنند یا به طور کامل آنها را برگردانند. از آنجایی که GitFiend در حال توسعه فعال است، آنها دارای ویژگی های بسیار بیشتری در آینده هستند، با یک نقشه راه که می توانید در وب سایت رسمی آنها پیدا کنید.

5. Gittyup

Gittyup یک سرویس گیرنده GUI رایگان است که به کاربران کمک می کند تا تاریخچه کد منبع را آسان تر درک کنند و مدیریت کنند. دارای ویژگی هایی مانند تک شاخه، تمام صفحه، مدیریت برگه ها، تفاوت، درخت و نمای کلی است.

همچنین امکان راه اندازی مرحله بندی تک خطی و ویرایش ویژگی های یک commit وجود دارد. ویژگی‌های دیگری مانند حل تداخل‌های بازبنیاد، ستاره‌گذاری تعهدات، برچسب‌ها و ایجاد پیام commit در دسترس هستند. توجه داشته باشید که Gittyup در حال توسعه فعال است، بنابراین می‌توانید انتظار داشته باشید که ویژگی‌های بیشتری ارائه شود.

جمع بندی

Git برای مدیریت پروژه های توسعه مشترک به یک ضرورت تبدیل شده است. با این حال، منحنی یادگیری نسبتا سختی نیز دارد. به همین دلیل است که توسعه دهندگان کلاینت های رابط کاربری گرافیکی Git را برای پلتفرم های مختلف ایجاد کرده اند تا این فرایند کاربر پسندتر شود.

بیایید به پیشنهاد های Git GUI نگاه کنیم:

کلاینت های Linux Git:

  • QGit – یک Git GUI بدون دردسر برای لینوکس که هیچ هزینه ای ندارد.
  • Gitg ‒ به راحتی مخازن خود را مشاهده کرده و عملیات روزمره Git را انجام دهید.
  • Git Force ‒ برای مبتدیان در Git عالی است، زیرا دارای رابط بصری است و دانلود رایگان است.

کلاینت های Windows Git:

  • Sourcetree – برای تازه واردان و متخصصان Git عالی است. این یک ابزار قدرتمند، در عین حال رایگان و ساده است.
  • GitHub Desktop – یک Git GUI که با آن می‌توانید روی پروژه‌ها کار کنید و در عین حال گردش‌های کاری مخازن GitHub خود را تجسم و ردیابی کنید.
  • TortoiseGit – یک Git GUI منبع باز و رایگان برای ویندوز که ساده و با سایر ابزارهای توسعه سازگار است.

کلاینت های مک گیت:

  • GitUp – محیطی امن برای یادگیری و آزمایش با Git. همچنین رایگان، سریع و آسان برای استفاده است.
  • Fork – یک رابط کاربری گرافیکی مدرن، سریع و مبتدی برای Git. یک بار هزینه لازم است.
  • GitFinder – یک رابط کاربری گرافیکی Git با کاربری آسان با قابلیت Finder یکپارچه. کاربران برای استفاده از این ابزار باید هزینه پرداخت کنند.

کلاینت های Git چند پلتفرمی:

  • Git Kraken ‒ نسخه رایگان دارد، قابل اعتماد است و Git را قابل درک و از نظر بصری جذاب می کند.
  • SmartGit – رابط کاربری پیچیده و آسان برای استفاده است. این ابزار برای استفاده غیر تجاری رایگان است.
  • Git Cola – یک کلاینت رایگان و ساده و در عین حال قدرتمند Git که گردش کار را سریع و کارآمد می کند.
  • GitFiend – یک کلاینت Git GUI با کاربری آسان و رایگان که به کاربران امکان می دهد بدون زحمت بر روی عملیات Git کار کنند.

نوشته بهترین کلاینت های GUI گیت در سال 2023 اولین بار در امیر رسولی. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *