برنامه نویسی، یکی از حوزه های مناسب برای ورود به بازار کار می باشد که بسیاری از افراد، به فکر یادگیری آن هستند. زبان های برنامه نویسی مختلف در کنار تکنولوژی های گسترده که در حوزه وجود دارد، باعث شده تا بسیاری از افراد در مسیر یادگیری کمی سردرگم شوند. همچنین برای یادگیری نیز، منابع آموزش مختلف، ویدئویی، کتاب برنامه نویسی و وب سایت های مختلف و … می توانند مناسب باشند که ممکن است در میان این منابع، برخی از افراد با یکی از روش های تدریس، بازدهی بیشتری داشته باشند.

با اینکه در سالهای گذشته، یادگیری برنامه نویسی با استفاده از کتاب برنامه نویسی کاهش پیدا کرده است و بسیاری از افراد به سمت مشاهد ویدئو های آموزشی یا استفاده از بوت کمپ ها رفته اند، هنوز هم یادگیر با استفاده از کتاب برنامه نویسی، ترجیح اول بسیاری از دانشجویان می باشد. به همین دلیل نیز تصمیم گرفتیم تا در یک مقاله، بهترین کتاب های برنامه نویسی را معرفی کنیم، تا در صورتی که قصد استفاده از کتاب برای یادگیری را دارید، بتوانید از منابع معرفی شده استفاده کنید. در نظر داشته باشید که کتاب های معرفی شده در این مطلب برای یادگیری برنامه نویسی به زبان اصلی هستند.

بهترین کتاب های برنامه نویسی

برنامه نویسی یکی از پرطرفدارترین رشته های حرفه ای در جهان است. فرصت های زیادی برای یادگیری و کسب درآمد به نامزدها ارائه می دهد. با این حال، نیاز به یادگیری مداوم دارد و چه چیزی بهتر از کتاب برای یادگیری!

در اینجا 10 مورد از بهترین کتاب های آموزش برنامه نویسی را معرفی کرده ایم که می توانید خواندن آنها را امتحان کنید:

Clean Code: A Handbook of Agile Software Craftsmanship

  • نویسنده – رابرت سی مارتین
  • آخرین نسخه – اول
  • ناشر – Prentice Hall

برنامه نویسی تجربه سالها آزمون و خطا می باشد. ای کاش راهی وجود داشت که با درس گرفتن از اشتباهات برنامه نویسان دیگر خود را از این همه کار سخت نجات دهید؟ خوشبختانه، وجود دارد و در جهان به عنوان کتاب Clean Code: A Handbook of Agile Software Craftsmanship از عمو باب افسانه ای شناخته شده است.

کتاب برنامه نویسی

کتاب Clean Code، بینش ارزشمندی را در مورد تمیز کردن کد و توسعه نرم افزار ارائه می دهد. این منبع دارای توضیحات کامل و گام به گام در مورد تمیز کردن، نوشتن، و بازسازی کد ها است. این کتاب برنامه نویسی دارای انبوهی از مثال های کاربردی در مورد چگونگی و چرایی نوشتن کد تمیز است.

پس از تکمیل موفقیت آمیز کتاب Clean Code، می توانید بدون زحمت متدولوژی Agile را که یکی از اشکال پیشرو SDLC است، در پروژه های توسعه نرم افزار خود پیاده سازی کنید. همچنین، می‌بینید که برنامه‌ نویسی مصمم‌ تر و منظم‌ تر از قبل خواهید بود.

مقدمه ای بر الگوریتم ها (Introduction to Algorithms)

  • مقدمه ای بر الگوریتم ها (نسخه اقتصاد شرقی) نویسنده، توماس اچ. کورمن، چارلز ای. لیزر سون، رونالد ال. ریوست، کلی فورد استاین
  • آخرین نسخه – سوم
  • ناشر – MIT Press

نام کتاب کاملاً واضح است. این همان چیزی است که عنوان نشان می دهد، یعنی مقدمه ای بر الگوریتم ها. همچنین به عنوان CLRS شناخته می‌شود، که اشاره‌ای به نام خانوادگی نویسندگان کتاب است و به طور عمیق به طیف وسیعی از الگوریتم‌ ها تقسیم می‌شود که در چندین فصل مستقل بررسی شده‌اند.

تمامی الگوریتم های مطرح شده در کتاب، مقدمه الگوریتم ها به طور کامل توضیح داده شده است. آنها با استفاده از کد کاذب ارائه می شوند که توسط برنامه نویسان در تمام سطوح مهارت قابل خواندن است، حتی کسانی که نسبتاً در برنامه نویسی تازه کار هستند.

ویرایش سوم کتاب مقدمه ای بر الگوریتم ها به طور جامع اصلاح و به روز شده است. دو فصل جدید به این کتاب اضافه شده:

  • درخت ون امده بواس
  • الگوریتم های چند رشته ای

جدای از آن، آخرین ویرایش کتاب مقدمه الگوریتم‌ها همچنین ضمیمه‌ای در مورد ماتریس‌ها و افزوده‌های قابل توجهی به فصل تمرکز بر عود (تقسیم کن و حکومت کن) و موارد دیگر را در خود جای داده است.

ساختار و تفسیر برنامه های کامپیوتری (SICP)

  • ساختار و تفسیر برنامه های کامپیوتری – ویرایش دوم (MIT Electrical Engineering and Computer Science) نویسنده – هارولد آبلسون، جرالد جی ساسمن، جولی ساسمن
  • آخرین نسخه – دوم
  • ناشر – MIT Press

Structure and Interpretation of Computer Programs یا SICP یکی از بهترین کتاب ها برای یادگیری اصول برنامه نویسی است. SICP که به عنوان یک دوره آموزشی پایه برنامه نویسی در MIT استفاده می شود، یک کتاب برنامه نویسی عمومی است که از Scheme برای نشان دادن مفاهیم مختلف برنامه نویسی استفاده می کند.

اگرچه SICP یک کتاب ضروری برای برنامه نویسان است، گذراندن آن پس از یادگیری کامل یک یا دو زبان برنامه نویسی، تجربه بسیار بهتری خواهد بود. البته، این کتاب یک پایه برنامه نویسی محکم ارائه می دهد و همچنین به برنامه نویسی تابعی می پردازد. تکمیل کتاب ساختار و تفسیر برنامه های کامپیوتری یک مصیبت واقعی است. این کتاب دارای انبوهی از تمرینات عملی است که به خوانندگان کمک می کند تا از طریق آن موفق شوند.

کدگذار پاک: آیین نامه رفتاری برای برنامه نویسان حرفه ای

معرفی کتاب برنامه نویسی

The Clean Coder: A Code of Conduct for Professional Programmers

  • Edition 1st نویسنده: Robert C. Martin
  • آخرین نسخه: اول
  • ناشر: Prentice Hall

کتاب The Clean Coder که توسط مهندس و نویسنده با تجربه نرم افزار رابرت سی مارتین با نام مستعار عمو باب گردآوری شده است، شیوه ها، تکنیک ها و ابزارهای مهارت واقعی نرم افزار را پوشش می دهد. این کتاب نه تنها به شما می گوید که چگونه تمیز داشته باشید، بلکه نحوه ایجاد نگرش یک برنامه نویس حرفه ای را هم به شما می گوید.

Clean Coder برای کسانی که به دنبال یادگیری جنبه های برنامه نویس حرفه ای بودن به روشی سخت و در عین حال کارآمد هستند، خواندنی ایده آل است. این مملو از توصیه های عملی برای هر چیزی که به برنامه نویسی مربوط می شود، از کدنویسی و refactoring گرفته تا آزمایش است.

Clean Coder به صدها هزار توسعه‌ دهنده کمک کرده است که در کار خود بسیار پرشورتر و ماهرتر شوند.

کد کامل: راهنمای عملی ساخت نرم افزار (Code Complete)

  • نویسنده Code Complete: استیو مک کانل
  • آخرین نسخه: دوم
  • ناشر: Microsoft Press

آیا می خواهید بدانید که چگونه بدون توجه به معماری یک زبان برنامه نویسی، کد قوی بنویسید؟ سپس کتاب Code Complete: A Practical Handbook of Software Construction را بخوانید. این به طور جامع تمام جنبه های ساختار کد خوب را پوشش می دهد.

کتاب Code Complete یکی از بهترین راهنماهای کاربردی برنامه نویسی است. کتاب برنامه نویسی هیچ کمبودی در نمونه کد ندارد که به طور کامل هنر و علم پشت توسعه نرم افزار را نشان می دهد. تکنیک ها و استراتژی های آزمایش شده و آزمایش شده توضیح داده شده در کتاب به برنامه نویسان و توسعه دهندگان نرم افزار کمک می کند:

  • از توسعه مشارکتی بهره مند شوید
  • توسعه نرم افزار با حداقل پیچیدگی
  • فرایند اشکال زدایی را تثبیت کنید
  • خلاقیت را به حداکثر برسانید
  • خطاها و مشکلات را کاهش دهید

صرف نظر از سطح تخصص خوانندگان، محیط توسعه انتخاب شده یا اندازه پروژه، کتاب Code Complete به تحریک ذهن برنامه نویس کمک می کند.

الگوهای طراحی: عناصر نرم افزار شی گرا قابل استفاده مجدد

  • ADesign Patternuthor – اریش گاما، ریچارد هلم، رالف جانسون، جان ولیسیدس، گریدی بوچ (پیشگفتار)
  • آخرین نسخه – اول
  • ناشر: Addison-Wesley Professional

آیا نمی دانید الگوهای طراحی نرم افزار چیست؟ الگوهای طراحی: عناصر نرم افزار شی گرا با قابلیت استفاده مجدد یکی از موضوعات معتبر در این موضوع است. و بله، خواندن آن آسان نیست. اگر درک خوبی از UML ندارید، ممکن است دریافت برخی از اطلاعات و مثال های وارد شده در کتاب برنامه نویسی برای شما دشوار باشد. با این حال، این کتاب، شما را از درک زیبایی روایت در کتاب الگوهای طراحی، که آسان و آموزنده است، باز نمی دارد.

کتاب Design Patterns به طور کامل 23 الگوی طراحی نرم افزار را توضیح می دهد که به توسعه دهندگان و طراحان نرم افزار در ایجاد نرم افزار بهتر، ظریف و انعطاف پذیر کمک می کند. این کتاب انبوهی از راه حل های مختصر و ساده را برای مشکلات معمول طراحی نرم افزار مورد بحث قرار می دهد.

حتی با وجود اینکه می دانید الگوهای طراحی نرم افزار چیست، باید کتاب Design Patterns: Elements of Reusable Object-Oriented Software را به کتابخانه خود اضافه کنید تا درک خود از موضوع را بیشتر اصلاح کنید و در صورت لزوم یک مرجع سریع داشته باشید.

برنامه نویس عملگرا (The Pragmatic Programmer)

  • برنامه نویس عملگرا: سفر شما به سمت استادی، نسخه بیستمین سالگرد (نسخه دوم) ویرایش دوم نویسنده اندرو هانت، دیوید توماس
  • آخرین نسخه: دوم (نسخه 20 سالگی)
  • ناشر: Addison-Wesley Professional

برنامه نویس عملی از زمان ایجاد آن در سال 1999 توسط نویسندگانش برای کمک به مشتریان خود برای توسعه نرم افزار بهتر، موفق شده است به یکی از کتاب های برنامه نویسی بسیار مورد احترام تبدیل شود. این کتاب برای هر کدنویسی است که می‌خواهد به یک توسعه‌ دهنده نرم‌افزار ماهر و یک برنامه‌ نویس تمام عیار تبدیل شود.

مهم نیست که چند بار برنامه نویس عملگرا را بخوانید، در هر مطالعه چیز جدیدی برای یادگیری وجود دارد. استفاده خلاقانه از حکایات کلاسیک و مدرن، تشبیهات جذاب و مثال ها قابل تامل است که یادگیری هر بخش را جالب و سرگرم کننده می کند. برنامه نویس عملی نه تنها طیف گسترده ای از موضوعات برنامه نویسی و توسعه نرم افزار را پوشش می دهد، بلکه موضوعاتی را نیز پوشش می دهد که برای کتاب های برنامه نویسی معمول نیستند، مانند توسعه شغلی و مسئولیت شخصی در هنگام توسعه نرم افزار و …

الگوهای طراحی سری اول: راهنمای مناسب برای مغز

  • الگوهای طراحی سری اول: راهنمای دوستدار مغز ویرایش اول نویسنده: اریک فریمن، برت بیتس، کتی سیرا، الیزابت رابسون
  • آخرین نسخه: اول
  • ناشر: O’Reilly Media

مجموعه کتاب‌های Head First به دلیل روش نوآورانه‌اش برای تجزیه موضوعات پیچیده به واحدهای ساده‌ تر و قابل فهم‌ تر شناخته شده است. The Head First Design Patterns: A Brain-Friendly Guide بر اساس این فرمول آزمایش شده و بعد از آزمایش های انجام گرفته، گردآوری شده است.

انبوهی از مثال‌های گویا و محرک مغز در کتاب Head First Design Patterns وجود دارد که یادگیری را به طور همزمان کارآمد و سرگرم‌ کننده می‌کند. بر خلاف سایر کتاب های برنامه نویسی متن سنگین، این کتاب دارای قالب فکری و بصری غنی است.

کتاب Head First Design Patterns چندین الگوی طراحی نرم‌افزار را که توسط توسعه‌ دهندگان نرم‌افزار و برنامه‌ نویسان ماهر از سراسر جهان برای ساختن نرم‌افزار ظریف، کاملاً کاربردی، منعطف و قابل استفاده مجدد استفاده می‌شود، بدون زحمت توضیح می‌دهد.

Refactoring: بهبود طراحی کد موجود

  • Refactoring: Improving the Design of Existing Code (نسخه دوم) (Addison-Wesley Signature Series (Fowler)) ویرایش دوم نویسنده: مارتین فاولر
  • آخرین نسخه: دوم
  • ناشر: Addison-Wesley Professional

Refactoring یک مفهوم برنامه نویسی حیاتی برای درک جنبه های اساسی نوشتن کد تمیز و قوی است. اصلاح مجدد مارتین فاولر: بهبود طراحی کتاب کد موجود، تمام بازسازی های اصلی را که هر برنامه نویس ماهری باید درباره آنها بداند، پوشش می دهد.

یادگیری بهترین رویکردها برای پایه کد Refactor به برنامه نویس اجازه می دهد تا نگهداری کد را در طول زمان بهبود بخشد یا حداقل کد را به روز نگه دارد. آخرین نسخه از refactoring دارای نمونه‌های کد JS و نمونه‌هایی است که بازسازی بدون کلاس را نشان می‌دهد.

Refactoring چیست؟ چرا کد Refactor؟ چگونه کدهایی را که نیاز به refactoring دارند تشخیص دهیم؟ همه اینها و چندین سوال مهم دیگر مرتبط با بازآفرینی کد در Refactoring: Improving the Design of Existing Codebook به طور کامل توضیح داده شده است.

با تکمیل موفقیت آمیز کتاب فاولر Refactoring، خواننده قادر خواهد بود موارد زیر را انجام دهد:

  • ساخت آزمایش های جامع برای بازسازی
  • بازسازی ها را کاوش کنید
  • معاوضه ها و مسائل را در حین بازسازی مجدد شناسایی کنید
  • برای آسان‌ تر کردن درک و اصلاح برنامه، به سرعت از refactoring استفاده کنید

هنر برنامه نویسی کامپیوتر، جلد 1-4

  • The Art of Computer Programming, Volumes 1-4A Boxed Set 1st Edition نویسنده: Donald E. Knuth
  • آخرین نسخه: اول
  • ناشر: Addison-Wesley Professional

بر خلاف سایر کتاب های ارائه شده در مطلب بهترین کتاب برنامه نویسی، هنر برنامه نویسی کامپیوتری فقط یک کتاب نیست. در عوض، این مجموعه ای از 4 کتاب است، یعنی:

جلد 1: الگوریتم های بنیادی
جلد 2: الگوریتم های نیمه عددی
جلد 3: مرتب سازی و جستجو
جلد 4 الف: الگوریتم های ترکیبی

اگرچه هنر برنامه نویسی کامپیوتری در درجه اول به عنوان یک مرجع نوشته شده است، اما طرفداران برنامه نویسان مصمم را به دست آورده است که همیشه آماده اند تا محدودیت های خود را پشت سر بگذارند. مجموعه کتاب های برنامه نویسی عمیق تر به قلمرو الگوریتم های علوم کامپیوتر می پردازد و خواندن آن آسان نیست. بیل گیتس این مجموعه کتاب را با بیان این جمله نقد کرد:

«اگر فکر می‌کنید یک برنامه‌ نویس عالی هستید… هنر برنامه‌ نویسی کامپیوتری [Knuth’s] را بخوانید… اگر می‌توانید کل مطلب را بخوانید، باید یک رزومه برای من ارسال کنید.»

Donald E. Knuth، نویسنده مجموعه هنر برنامه‌ نویسی کامپیوتر، دریافت‌ کننده جایزه ACM A.M. جایزه تورینگ 1974 که به عنوان جایزه نوبل محاسبات شناخته می شود. یک احتیاط قبل از شروع با سری کتاب های برنامه نویسی؛ ریاضیات سنگین در پیش است!

خلاصه

در اینجا ما لینک 10 مورد از بهترین کتاب های برنامه نویسی را ارائه کرده ایم که برای یادگیری حرفه ای برنامه نویسی مناسب هستند. در نظر داشته باشید که معمولا این کتاب ها مبانی برنامه نویسی را ارائه نمی کنند.

در صورتی که هنوز برای شروع برنامه نویسی مردد هستید، و به این فکر می کنید که بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع کدام است، می توانید مقاله مورد نظر را در سایت ما مطالعه کنید تا اطلاعات جامعی در این مورد، به شمار ارائه کنیم.

نوشته کتاب برنامه نویسی اولین بار در استادیار. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *